Artikel
Provkörning av BMW 530e
I samband med BMWs "kör för livet" kampanj passade vi på att provköra BMW 530e, en av märkets pluginhybrider. Utöver bensinmotorn på 184 hk har den även en elmotor på 113 hk, vilka tillsammans ger en systemeffekt på maximalt 252 hk. Med låg bränsleförbrukning, upp till 50 km elektrisk räckvidd och lågt förmånsvärde hoppas BMW att 530e ska locka såväl miljömedvetna kunder som tjänstebilsförare.
Det är få saker på utsidan som tyder på att 530e har en speciell drivlina, och de som finns är ganska diskreta. På C-pelarna sitter "eDrive" loggor och på förarsidan, precis bakom framhjulet finns en lucka där laddaren kopplas in. Testbilen var utrustad med M-sport paket vilket gör att de blåa inläggen i grillen som vanligtvis finns på 530e inte är med. M-sport paket, lacken och fälgarna på testbilen är precis vad jag skulle valt om jag köpte en 5-serie och jag anser att den är otroligt snygg.
Elmotorn i BMW 530e sitter på samma sida av den 8-växlade växellådan som förbränningsmotorn, till skillnad från t.ex Volvo V60 D6 där elmotorn driver på en egen hjulaxel, utan en växellåda mellan. BMWs lösning gör att körupplevelsen blir precis som att köra en bil med endast en förbränningsmotor, med undantag för tystnaden när endast elmotorn är igång. Fördelar som elmotorer annars kan ge, t.ex att slippa växlingar i el-läget och att elmotorn kan ge kraft även när benisnmotorn behöver växla, går vi miste om i 530e, något som gjorde oss lite besvikna. Däremot gör designen att momentomvandlaren kan tas bort, vilket kompenserar för elmotorns vikt, men tillkomsten av ett batteri gör att den ändå är tyngre och har något mindre bagageutrymme än övriga modeller ur 5-serien.
Med 113 hk och ordentligt med vridmoment kan elmotorn driva 530e med rimlig stadsprestanda i el-läget ("MAX eDRIVE"). Hastigheter upp till 140 km/h klaras av innan bensinmotorn startar i det läget, och batteriets 9,2 kWh räcker till maximalt 50 km enligt NEDC cykeln, men en mer rimlig verklig räckvidd är ca 35 km. I hybrid-läget ("AUTO eDRIVE") väljer bilen själv när bensinmotorn ska vara igång för att kunna optimera förbrukning och prestanda på samma gång. Ett tredje läge, "BATTERY CONTROL" använder bara bensinmotorn för att spara på batteriet, t.ex tills du kommer in i stadsmiljö.
Batteriet kan laddas fullt på under 5 timmar i ett vanligt eluttag, eller under 3 timmar om en laddbox från BMW används. BMW har också visat upp en lösning för trådlös laddning, så du inte behöver komma ihåg att koppla in sladden. Detta kommer finnas som tillägg till BMW 530e inom kort, men priser för tillägget har ännu inte presenterats. Bilen är också utrustad med mjukvara som kan styra när bilen laddar, för att t.ex ladda på natten för de som har sänkta elpriser vissa tider, eller på dagen när hushållets solceller producerar mer ström än vad som behövs.
Även när batteriet är helt urladdat erhålls tillräckligt med prestanda ur bensinmotorn för att bilen inte ska kännas slö och motorn inte låter som den överbelastas, men bilen är ingen raket. Växellådan gör snabba och mjuka växlingar, drivlinan i 530e gör åkturer enkla och bekväma.
I övrigt är 530e som vilken annan 5-serie som helst, vilket innebär hög komfort, branchens bästa infotainment och en högkvalitativ interiör. Ett utförligt test av 5-serien kommer i november, då vi kommer testa en annan modell ur serien. BMW 530e kostar från 526 000 kr, vilket är 47 000 kr mer än 530i som har identiska prestandasiffror men endast en bensinmotor, men med 530e ingår även "Connected" paket (navigation pro, större skärm) och komfortpaket (parkeringsassistent, Active Protection och klimatautomatik), något som annars kostar 43 400 kr extra.
Publicerad 2017-09-28 kl 10:00.
Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!
Läs mer!