Volvo V60 D6 Twin Engine - Driverzone

Test

Volvo V60 D6 Twin Engine

Test

Volvo V60 D6 Twin Engine

Av Adam Sandström

Volvo V60 - mellanbilen i Volvos kombiutbud och en Svensk storsäljare. V60 D6 Twin Engine var världens första dieselelektriska hybrid, men är långt ifrån den vanligaste drivlinan i de V60 som rullar på vägarna. En dieselhybrid borde resultera i en hyfsat miljövänlig bil utan räckviddsångest, eller? Tack vare Sunfleets samarbete med Hertz Freerider har jag kunnat ta reda på det - så här är mitt test av Volvo V60 D6 Twin Engine!

Volvo V60 har sett i princip likadan ut sedan den lanserades 2011, den har endast fått en mindre uppdatering under 2014. V60 har varit en stor succe för Volvo och är en av de mest sålda bilarna i Sverige, men den börjar närma sig slutet på sin livscykel - inom ett år väntas en ny V60 ha lanserats. Med R-design paketet får Volvo V60 en mycket aggressivare och sportigare look med sänkt chassi, dubbla avgasrör och speciella 18” fälgar. Personligen tycker jag den är riktigt snygg.

D6 Twin Engine är en lite speciell drivlina till Volvo V60, det är nämligen en pluginhybrid. Volvo V60 var den första dieselelektriska hybriden i världen, och utvecklades i samarbete med Vattenfall. Med D6 får du förutom en dieselmotor på 220 hk även en elmotor på 70 hk, kopplad till ett batteri på 11,2 kWh. Tillsammans ger de en effekt på 290 hk och hela 640 Nm vridmoment. Volvo V60 D6 Twin Engine accelererar till 100 km/h på 6 sekunder och kan transporterar dig upp till 50 km utan några utsläpp.

Eftersom att D6 Twin Engine är en hybrid bjuder den på tre körlägen - pure, hybrid och performance. I pure-läget används endast elmotorn och det är behagligt tyst i kupen. De 70 hk som elmotorn ger räcker gott och väl i stadstrafik, men bilen är inte direkt någon raket. Använder du istället hybrid-läget så är gasresponsen direkt mycket sportigare, dieselmotorn stängs av och sätts på när det behövs och bilen försöker vara smart för att optimera bränsleförbrukningen. I performance-läget är bilen riktigt kvick, trots sin vikt på ungefär 2 ton. Accelerationer på motorvägar och race vid rödljus är inga problem för Volvo V60 D6 Twin Engine. När batteriet tagit slut får du nöja dig med dieselmotorn, men eftersom den själv kan ge 220 hk känns bilen ändå inte slö.

Batteriernas position gör att tyngdpunkten är väldigt låg, något som hjälps ytterligare av det sänkta R-design chassit. R-design chassit är lite sportigare och har inte riktigt lika mjuk dämpning som standardchassit, men ger ändå en komfortabel gång och det är inga problem att åka långt. I sportstolarna sitter du bekvämt och riskerar inte att glida ur sätet när du tar kurvor i lite högre fart. Bromsarna känns något svampiga, troligtvis på grund av att elmotorn används som broms för att kunna generera ström när du bromsar, innan de riktiga bromsarna kopplas på.

Det går inte att missa att du sitter i en Volvo när du sitter i V60. Förutom den stora loggan på ratten känner den som suttit i vilken Volvo som helst av samma generation igen sig, interiörstylingen är i princip identisk alla andra Volvo-modeller utom nya 90-serien. Detta är inte något dåligt, byggkvaliten är bra och jag anser att interiören klarat tiden väl, den ser inte föråldrad ut om man inte kommer direkt från nya 90-serien. Även på insidan märks tilläggen från R-Design, bland annat genom bekväma sportsäten med delvis perforerat läder, en greppvänlig och sportig ratt med kontrastsömmar och metalldetaljer på pedalerna.

Volvo är kända för att göra säkra bilar, och Volvo V60 D6 Twin Engine är inget undantag. Volvo City Safety II är standard och hjälper dig undvika eller lindra kollisioner i hastigheter upp till 50 km/h. När du väljer D6 drivlinan ingår även Volvo On Call med mobilapp, stöldlarm och wifi-hotspot. Min bil var dessutom utrustad med adaptiv farthållare med köassistent, avståndskontroll, trötthetsvarnare, autobroms för fotgängare och cyklister och mycket mer. Utöver det kan V60 dessutom utrustas med döda-vinkeln varnare, skyltavläsning, aktivt helljus och annat smått och gott.

Det är på infotainment-systemet det märks mest att Volvo V60 närmar sig slutet på sin livscykel. Till skillnad mot XC90, som bara har en stor touch-skärm, finns här en liten skärm utan touch och istället mycket knappar och reglage - något som jag för visso tycker är skönt. Alla funktioner man förväntar sig finns där, men ingen som känns särskilt unik, ny eller spännande. Med det sagt stör jag mig otroligt mycket på att knappen för stolvärme sitter långt ner, men indikationen om det är på eller ej är långt uppe på skärmen.

Skärmen är mindre och lägre upplöst än många andra, och systemet är inte alls lika bekvämt och enkelt att använda som t.ex. Audis MMI system och BMWs iDrive. Ljudsystemet (“Sensus High Performance” ingår till D6 Twin Engine) låter bra och ger godkänd volym, men är du ljudfantast är det helt klart värt att uppgradera till Harman/Kardon systemet, som dock har en rätt saftig prislapp på 18 900 kr.

I motorvägsfarter är ljudmiljön godkänd, inte märkbart bättre eller sämre än andra bilar i dess klass. De stora fälgarna (18”) som kommer med D6 Twin Engine gör dock att det är mer däckljud än i andra V60. Motorn låter ganska sportig för att vara en diesel från förarsätet, men i el-läget är det väldigt tyst, och det hörs endast ett svagt vinande från elmotorn - ett väldigt effektivt sätt att smyga ut från gatan utan att grannarna märker.

Bagageutrymmet i Volvo V60 D6 Twin Engine har fått lida för att få plats med batterier och en extra motor. Jämfört med vanliga Volvo V60 är golvet höjt ca 7-8 cm, vilket leder till att det är ytterligare några centimeter högre än lastkanten. Med baksätet fällt finns det ändå en hel del tillgänglig lastvolym, men vissa större objekt kan vara lite knepiga att få in.

Volvo V60 Twin Engine kan ge stora besparingar inte bara på miljön, men även på din plånbok, något som kan behövas för att kompensera för det högre inköpspriset. Bilar i el-läge brukar kosta ungefär 2kr/mil i bränslekostnad, och dessutom får du tillbaka pengar med miljöbilspremien. Ytterst få Svenskar kör längre än 50 km de flesta dagarna, vilket är bilens räckvidd i el-läget - således skulle alltså de flesta kunna köra majoriteten av sina årliga mil helt utan utsläpp med Volvo V60 D6 Twin Engine, något som kan väga tungt för de med miljösamvete.

Volvo V60 kostar från ca 239 000 kr, då med T3 motorn (156 hk bensin), vill du ha D6 Twin Engine börjar den på 498 900 kr, men det finns även en billigare hybrid, D5 Twin Engine som kostar från 439 000 kr (vars systemeffekt är 233 hk, samma elmotor men mindre dieselmotor). R-design och den övriga utrustningen som min testbil hade innebar att den kostar ca 550 000 kr, en hel del mer än grundmodellen. Det finns så vitt jag vet ingen annan pluginhybrid i V60-klassen, dock finns t.ex. de större VW Passat GTE och Volvo V90 T8 samt den mindre VW Golf GTE.

Om du är ute efter en bil i V60-klassen, ska pendla med bilen en kortare sträcka till jobbet och har pengarna att köpa V60 D6 Twin Engine rekommenderar jag dig att göra det - för miljöns skull.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Volvo

Instagram

@driverzonese