Artikel
Audi visar självkörande Aicon
På IAA 2017 i Frankfurt visade Audi upp Aicon, ett koncept för en fullt självkörande bil, utan möjlighet att styra manuellt (så kallad nivå 5). Med mycket utrymme och utformad för maximal passagerarkomfort ger Aicon en bild av vad Audi tror är framtiden för långa bilfärder.
Audi Aicon är ingen liten bil. Med en längd på 5,444 mm och en bredd på 2,100 mm är den snarare enorm. Hjulen är gigantiska på hela 26 tum, men eftersom bilen är så stor ser de inte opropotionerligt stora ut. I fronten syns konturen av Audis stora grill. Istället för klassiska lyktor består stora delar av fronten och bakpartiet av digitala skärmytor med triangelformade pixelelement som kan visa olika visuella former. Förutom de klassiska "jag bromsar" funktionen kan bilen signalera och varna gående och cyklister. Aicon har också inbyggda projektorer som kan visa signaler på vägen.
Eftersom att ingen ratt eller liknande behövs finns det gott om utrymme. Avsaknaden av B-stolpe och stora glasytor gör att kupen känns ljus och luftig. Dörrarna öppnas åt motsatta håll och gör det enkelt att ta sig in och ut. Audi visualiserar en framtid där autonama bilar gör säkerheten så hög att konventionella bältessystem inte behövs. Stolarna går att justera 50 cm i längdled och lutningen kan ställas in för arbete eller avslappning.
Som sig bör i ett koncept är den fullsmockad med teknik. En "Personlig Informations Assistent" känner med hjälp av mobiltelefoner igen vem som kliver in och applicerar dess inställningar automatiskt. Stora touch-skärmar pryder insidan och gör att reglage kan flyttas runt till den position som passar dig bäst. Förutom touch kan även röststyrning och eye-tracking användas för att navigera i systemet. Toningen på soltaket kan varieras elektroniskt och resenärerna kan kolla på film eller surfa på webben under resan.
Eftersom att Aicon är helt autonom är chassit och drivlinan anpassat för maximal komfort. 4 enskilda elmotorer driver var sitt hjul, sammanlagt levererar de 260 kW och 550 newtonmeter. Motorerna är optimerade för effektivitet istället för prestanda, detta leder till att den passar bra för långfärder. Aicon ska klara av 700-800 km per laddning och har ett högvoltsystem på 800 volt, detta gör att batteriet kan laddas till 80% på under 30 minuter (med rätt laddare). Intressant nog använder sig Aicon av solida batterier istället för litium-jon batterier som återfinns i dagens elbilar, och den är även utrustad för trådlös laddning.
Publicerad 2017-09-16 kl 12:00.
Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!
Läs mer!