BMW 530d xDrive - Driverzone

Test

BMW 530d xDrive

Test

BMW 530d xDrive

Av Adam Sandström & Johan Vester

BMW 5-serie är en av märkets mest sålda bilar. Vi gillade förra generationen och den fick generellt mycket beröm. När senaste generationen lanserades för snart ett år sedan var vi därför mycket spända på hur den skulle bli, och förväntningarna var höga. Nu har vi testat BMW 530d xDrive för att se om BMW lyckats skapa en värdig uppföljare.

Nya 5-serien bygger på samma modulära plattform som den större 7-serien (OKL). Likheterna med det större syskonet är stora på såväl in- som utsidan. För den oinsatte kan skillnaderna mot föregående generation vara svåra att se, men den som kan sina BMW ser stora skillnader. Exteriört är den synligaste nyheten de bredare framlamporna, som går ihop med grillen för att få bilen att se bredare ut. På sidorna hittar vi nya luftutsläpp bakom framhjulen som hjälper till att minska turbulensen runt hjulen.

På insidan har det skett större förändringar. Layouten är ungefär samma som tidigare, och de flesta kontroller är enkla att hitta. Interiören är modern och stilren och otroligt välkonstruerad med avseende på såväl materialval som byggkvalite. Här har BMW tagit flera steg framåt jämfört med förra generationen, även om materialvalet svart pianolack likt andra tillverkares motsvarigheter lätt drar på sig fula repor. Komfortsätena lever helt klart upp till sitt namn, och med ungefär tusen olika inställningsmöjligheter kan alla hitta en skön körställning. Vi testade att sträckköra sträckan Stockholm-Göteborg och kan intyga att komforten är överlägsen, även under långa resor.

Nya 5-serien är fylld med teknik, mycket som ärvts från den större 7-serien. Förutom röststyrning och inmatningshjul kan du nu även använda handrörelser och touch för att styra infotainmentsystemet, iDrive. Handrörelser är mest en gimmick, men ett fåtal av rörelserna är riktigt användbara. Skärmen mäter 10,2 tum på diagonalen, och visar skarp och modern grafik. Stöd finns för trådlös Apple CarPlay men tyvärr inte Android Auto. Vi har sagt det förr och säger det igen, BMWs iDrive ligger i toppskiktet bland infotainmentsystem.

Inte oväntat kan 5-serien fås med BMWs senaste assistanssystem som hjälper dig med att styra, hålla koll på aktuell hastighetsbegränsning och avståndet till bilen framför. I detta ingår även varningssystem för fordon i döda vinkeln. Det heldigitala instrumentklustret är snyggt, men tillför egentligen inte så mycket funktionsmässigt utöver det halvdigitala som är standard. Testbilen var komplett med den stora och tydliga HUD-skärmen, vilken vi snabbt kunde konstatera i princip ersätter instrumentklustret vid vanlig körning. En smidig funktion är att sätesinställning, rattinställning, ljudinställningar och mer sparas i din förarprofil som är knuten till din nyckel. När du låser upp bilen appliceras inställningarna och sätet justeras innan du ens hunnit öppna dörren.

Motorn i 530d är en treliters, rak 6-cylindrig motor som ger 265 hk och 620 Nm. Det innebär 0-100 km/h på 5,4 s. Motorn levererar gott om prestanda, men det sker på ett väldigt odramatiskt vis som inte känns särskilt inbjudande till sportig körning. Accelerationerna är otroligt mjuka och växlingarna är så snabba att de knappt märks, vilket kombinerat med en välisolerad kupé gör det bekvämt men resulterar sällan i några leenden på läpparna när du kör från rödljusen.

Det finns lyckligtvis en uppsjö av andra motorer att välja på, och vill man ha en roligare körupplevelse rekommenderar vi att kolla på 530i eller 540i. För de miljömedvetna, eller som vill ha ett lågt förmånsvärde, finns hybriden 530e som vi provkört tidigare. Överlägset vanligast är 520d, som kommer med en fyrcylindrig dieselmotor med 190 hk effekt, vilken vi testat i gamla 5-serien och i 3-serien. Den ligger på en bra prisnivå och levererar lagom med prestanda för vardagligt användande med utmärkt bränsleekonomi.

Trots att testbilen var utrustad med M sportchassi, som är sänkt och styvare än standardchassit, är den väldigt komfortabel i de flesta situationer och på de flesta underlag. Genom diverse viktbesparingar, bland annat användning av kolfiber i vissa komponenter, är nya 5-serien cirka 100 kg lättare än den förra, trots att den vuxit på alla dimensioner. Chassit är välkonstruerat och väghållningen motsvarar våra tidigare upplevelser med andra BMW i samma storleksklass. BMW har lyckats med konststycket att få till (nästan) 50/50 viktfördelning även i denna generation, trots sedanformatet och fyra dörrar. Överlag är körupplevelsen mycket bra, och dieselmotorn i 530d xDrive levererar gott om prestanda.

Även i baksätet är komforten hög. Det finns gott om benutrymme och lagom med huvudutrymme, illa vore annat i den här storleksklassen. Bagagen rymmer 530 liter, lika mycket som i Audi A6 men 10 liter mindre än Mercedes E-klass, vilket vi dock klassar som en försumbar skillnad.

Vi anser att BMW 5-serie nu har kommit ikapp och ligger på ungefär samma nivå som Mercedes E-klass när det kommer till komfort, dessutom är en E-klass utrustad likvärt vår testbil tiotusentals kronor dyrare. Audi A6 är också en konkurrent, men den börjar kännas gammal, framförallt i interiören, och en ny modell väntas lanseras senare i år. I slutändan är de tre tyskarna dock väldigt lika och det är personliga preferenser som avgör vilken som framstår som bäst.

Den nya 5-serien är ett rejält kliv framåt för BMW. Redan i grundutförande är det en riktigt bra bil, men som vanligt behövs det några kryss i tillvalslistan för att den ska kännas så lyxig som den ser ut. Trots detta anser vi att BMW 5-serie är bästa valet i klassen.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Instagram