Test
BMW 320d xDrive Gran Turismo
BMWs 3-serie kommer i många olika varianter, och idag står 3-serie Gran Turismo (GT) på tur. Den har mer utrymme än kombin och en väldigt praktisk bagageöppning, men det innebär också att den är större. Vad blir resultatet av detta? Läs vidare så får du veta!
BMW 3-serie GT är större än vanliga 3-serien i alla dimensioner, och till skillnad från 3-serie sedan där takets sluttning planar ut innan bagagen, sluttar det på 3-serie GT ända bak till slutet på bilen. Bagageluckan däremot går ända upp till toppen på taket, precis bakom bakre sätesraden. Detta innebär en stor och praktisk öppning som gör det enkelt att lasta ända längst in i lastutrymmet. Något annat speciellt med GT-varianten är att den har ett luftblås bakom framhjulen som ska hjälpa med luftflödet och göra bilen mer aerodynamisk, samt ramlösa dörrar. Dessa ska göra att 3-serie GT känns mer sportig och återfinns även i BMWs 4-serie.
Bortsett från det ovan nämnda är stylingen väldigt lik de övriga 3-serie varianterna, något som sig bör när modellen bär samma namn. På klassiskt BMW-vis domineras fronten av njurgrillen som sammanfogats med LED-strålkastare (standard) med två ringar på varje sida. Även bak på 3-serie GT finns LED-ljus. M-sport paketet, med vilket testbilen var utrustad, innebär sportigare styling kring hela bilen (mycket snyggare om du frågar mig). Som vanligt är det väldigt svårt att säga om en bil (eller något annat) är objektivt snygg eller ej, eftersom alla har olika smak. Personligen är 3-serie GT inte något som jag skulle välja över 3-serie sedan eller touring med anledning av designen, jag anser att den ser lite för klumpig ut, men från rätt vinkel kan den vara riktigt snygg.
Eftersom att 3-serie GT är den största 3-serien, kanske ni förstår att det är utrymme som är den främsta anledningen att välja den framför en annan 3-serie. Den är hela 20 cm längre än både sedanen och kombin, vilket innebär endast 10 cm kortare än 5-serien. Detta resulterar i ett baksäte med mycket gott om benutrymme och att det är den 3-serie med störst bagagevolym. Något som är värt att tänka på är dock att kombin har ett kantigare utrymme som gör det enklare att lasta större föremål.
Det man vinner i utrymme förloras i köregenskaper. Den högre och tyngre 3-serie GT är inte riktigt lika smidig i sportiga manövrar som de andra chassivarianterna, dock är den en skön motorvägsglidare, även med de större 18" M-sport fälgarna. Om sportighet är den viktigaste egenskapen för dig rekommenderar jag dig främst att välja 3-serie sedan istället, eller att lägga till det adaptiva chassit. Den aktiva spoilern gör ingen märkbar skillnad om du inte kör på Autobahn, men den ser lite "cool" ut. Svängradien och sikten genom mittenbackspegeln hör inte till 3-serie GTs starka sidor.
320d har en dieselmotor som levererar 190 hk och 400 Nm och kan tillsammans med BMWs 8-stegade automatlåda och xDrive (fyrhjulsdrift) accelerera bilen från 0 till 100 km/h på 7,7 s. Detta räcker gott och väl för säkert 90% av alla köpare, något som syns på vägarna då det är den solklart vanligaste motorn. Som vanligt med BMW finns dock ett stort utbud av bensin- (mellan 184 och 326 hk) och dieselmotorer (mellan 150 och 313 hk) att välja på, men tyvärr ingen hybrid eller annat alternativt bränsle till 3-serie GT.
Insidan är i princip identisk med 1-, 2-, 3,- och 4-serien. Detta innebär en mittkonsol som är smått vinklad mot föraren, en uppstickande skärm och bra byggkvalitet. M-sport ratten är ganska tjock och läderklädd, samt ser mycket bättre ut än standardratten. Växelväljaren sitter bekvämt till och är enkel att nå om man använder den manuella växlingsfunktionen. Byggkvalitén och materialen är bra, dock känns det inte lika lyxigt som t.ex Audi A4 eller Mercedes C-klass, men istället lite sportigare än de tidigare nämnda. I mittkonsolens förvaringsutrymme finns AUX-, 12V- och USB-uttag.
Eftersom att 3-serie GT är ganska hög så är även sittpositionen det. Du får en bra överblick av vägen framför och det är nästan lite SUV-känsla. Det innebär också att fönstrena är relativt höga vilket gör det ljust i kupen, även med det svarta innertaket som kommer med M-sport paketet. Med M-sport paketet ingår även sportsäten i tyg och Alcantara som är bekväma och gör att du inte glider runt i stolen under sportigare körning. Som tidigare nämnt är sikten bakåt kraftigt begränsad, så det är tur att backsensorer är standard.
BMWs iDrive-system (infotainment) är en dröm att använda, enligt mig bäst i branchen. Det styrs genom ett snurrhjul som sitter bra lokaliserat på mittkonsolen, enkelt att nå utan att behöva ta blicken från vägen för att hitta den. För närvarande ingår Connected-paketet med det större iDrive-systemet om du köper M-sport paketet. Då får du bra navigation, större skärm, split screen (något jag uppskattar mycket) och det senaste iDrive med anpassningsbara paneler i överblicksvyn. Ett digitalt instrumentkluster finns som tillval men visar mest bara vanliga mätare, och är inte i närheten av lika användbart och innovativt som Audis Virtual Cockpit.
Om du är ute efter en praktisk bil med gott om utrymme både i baksäte och bagage, men inte riktigt vill sträcka dig till en större bil som BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes E-klass så bör du ta en ordentlig titt på BMW 3-serie GT. Sett till storleken finns ingen motsvarighet hos de andra premiumtyskarna. Om du gillar hatchback-formen men vill ha en mindre bil kan du kolla på Audi A5 Sportback eller BMW 4-serie Gran Coupe, och om du istället vill ha en enorm bil kan du kika in nya BMW 6-serie Gran Turismo.
BMW 3-serie GT kostar från 356 500 kr, då i form av 318d (150 hk diesel) eller 320i (184 hk bensin) och en manuell växellåda, vilket är 30 000 kr mer än 3-serie sedan med samma drivlinor. BMW 320d xDrive GT med automatlåda (drivlinan som testbilen hade) kostar från 411 500 kr, och för att få en bil utrustad som den jag testat behöver du lägga 462 600 kr (M-sport, Nav pro, parkeringssensorer fram och metallic-lack).
Publicerad 2017-08-11 kl 12:00.
Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!
Läs mer!