Test

BMW i3 94Ah REX

Av Adam Sandström

Test

BMW i3 94Ah REX

Av Adam

BMW i3 - BMWs första och hitills enda sålda helt eldrivna bil. REX (range extender) versionen som jag testat har dock fått en liten motor tillagd i efterhand, för att kunna generera extra ström när du inte har tid eller möjlighet att stanna och ladda. Med både ett stort batteri och möjligheten att köra på bensin när det krävs borde det vara den perfekta elbilen för de som vill ha en elbil utan räckviddsångest. Jag har tagit reda på om det stämmer!

BMW i3:s yttre design kan beskrivas som minst sagt speciell. När de först dök upp på vägarna tyckte jag att den såg väldigt konstig ut, men nu har designen vuxit lite i mina ögon. Jag tycker fortfarande att den sticker ut, men nu tycker jag ändå att den lyckas se futuristisk ut utan att det är överdrivet, något som jag tyckte den var i början. Många andra jag pratat med tycker dock att den är ful. Den futuristiska designstilen passar dock bättre på sportbilen BMW i8 om du frågar mig.

Elmotorn i BMW i3 driver bakhjulen och ger 170 hk effekt samt 250 Nm vridmoment, vilket är nästan dubbelt så mycket effekt som Renault Zoe, dessutom väger den mindre tack vare att BMW i3 är tillverkad till stor del med kolfiber, plast och andra lättviktsmaterial. Detta gör att BMW i3 känns riktigt rapp och som med alla elbilar får du alltid konstanta accelerationer och bra vrid. 0-100 km/h går i just min variant på 8,1s, men med 60 Ah batteriet utan REX räcker det med 7,2s. Bensinmotorn i REX-versionen driver inte direkt på hjulen, utan fungerar endast som en generator för att generera mer ström när batteriet närmar sig tomt, eller du vill spara batteries laddning till senare. Generatorn gör att du kan köra i princip hur långt som helst utan att ladda i ett uttag, men det kräver ganska täta stopp på bensinmackar.

Som med alla elbilar är det konstant acceleration från 0 som gäller, inget växlande och inga variationer i prestanda vid olika varv. Du kan smyga fram ljudlöst och sen snabbt accelerera därifrån om någon ändå skulle lyckas upptäcka dig. BMW i3 har en väldigt aggressiv så kallad regenerativ broms - motorn fungerar som broms för att generera ström så fort du tar foten av gaspedalen. Detta innebär att du ofta inte ens behöver använda de riktiga bromsarna, och att räckvidden ibland kan öka i nedförsbackar och inbromsningar från högre hastigheter. Denna tar en stund att vänja sig med, men resulterar i att du sällan behöver sätta foten på bromspedalen.

Batteriernas position i bilens golv gör att BMW i3 får en låg tyngtpunkt, och känns stabil i kurvor. Dock är sätena inte särskilt skålade vilket innebär att sportig körning inte är så bekvämt. BMW i3 har tre körlägen - Komfort, Eco Pro och Eco Pro+. Bilen startar i Eco Pro-läget, då är effekten begränsad och ACn går inte riktigt på full effekt. Syftet med körläget är som det låter att ge lite mindre elförbrukning, och således längre räckvidd. Komfort-läget är därmed, namnet till trots, det sportigaste läget, här offras ingenting för att vinna räckvidd utan all effekt är tillgänglig och alla komfortfunktioner kör på max. Eco Pro+ läget tar en mer extrem infallsvinkel på energisparandet och begränsar effekten ytterligare, samt stänger av ACn helt.

Insidan av BMW i3 är ett mycket trevligt ställe att vara på, men precis som med utsidan ser den inte ut som alla andra. Infotainment-skärmen "svävar", handsfackets lucka är på toppen och det finns ingen stor transmissionstunnel. Avsaknaden av det senast nämnda gör att interiören känns större och luftigare, speciellt fotutrymmet i baksätet. Som sig bör i en premiumbil från BMW är byggkvaliten och känslan i materialen bra. Sittpositionen är ganska hög och rak vilket gör att du har en god utsikt över vad som händer framför dig, något som inte kan sägas om vad som är bakom dig. Bakrutan är ganska liten, och C-pelarna är tjocka, något som kan vara lite klumpigt i vissa situationer.

Växelspaken är en stor klump som sitter på rattens bas, detta gör det snabbt och smidig att växla mellan att köra framåt och bakåt men är inte i närheten av lika diskret och stilrent som Mercedes lilla spak. Instrumentklustret består endast av en liten skärm med mycket dött utrymme runtomkring, inte särskilt snyggt - men funktionsmässigt finns det inget att klaga på. BMW i3 kan fås med flera olika interiörpaket. Interiören i min bil - tygsäten i mörkgrå färgskala med blåa accenter - är standard och är nog den jag gillar mest, men lädersäten ökar premiumkänslan.

BMWs iDrive, tillsammans med Audis MMI är enligt mig de bästa infotainment-systemen i branchen. BMWs iDrive har allt man kan förväntar sig av ett modernt infotainment-system och mer, skärmen är dessutom mycket bra - lagom stor, högupplöst och har bra flyt. iDrive-kontrollen gör det enkelt att navigera i systemet och har en touch-känslig yta på toppen som kan användas för att skriva in adresser i navigatorn, och det fungerar riktigt bra. Navigationen har även stöd för delmål och varnar dig om el-räckvidden inte kommer räcka till. Harman/Kardon ljudsystemet låter riktigt bra, både hög volym och ordentligt med bas.

Som sig bör med en elbil är motorn knäpptyst, endast ett svagt vinande vid kraftiga accelerationer. Till skillnad från Renault Zoe spelas inget artificiellt rymdskeppsljud för att varna gående i låga hastigheter. När hastigheterna ökar börjar vind- och däckljud att göra sig påminda, och skillnaden i ljudnivå i kupen jämfört med traditionella bilar minskar. Ljudkomforten i högre hastigheter är ungefär som i de flesta andra bilar i samma storleksklass.

Bagagen i BMW i3 är inte direkt gigantisk, utan tvärtom ganska liten. Du får nog med dig allt du behöver för en weekend-resa för två, men inte mycket mer än så. Om du inte har passagerare i baksätet kan du dock fälla ryggstöden och på plats med större prylar, jag har t.ex sett personer som fått in en cykel i sin BMW i3. Dess begränsade räckvidd (utan att ladda eller tanka) skvallrar också om att det kanske inte är den bästa bilen om du kör ovanligt många långresor. Baksätet är enkelt att komma in i, men har begränsat huvud- och benutrymme. Fötterna har gott om plats eftersom att det saknas transmissionstunnel, men sätet framför är för nära.

BMW i3 marknadsförs som en elbil som är hållbar på riktigt. Inte nog med att den drivs av el, fabriken som tillverkar den drivs helt på förnybar el och materialen är valda för att vara miljövänliga, hållbara och återvinningsbara. BMW i3 är en bil som du kan köra med gott miljösamvete (så länge du kör på förnybar el).

BMW i3 94Ah REX kostar från 400 300 kr, den billigaste i3an du kan hitta kostar från 349 700 kr (60Ah utan REX). Detta är mer än många andra bilar i samma storleksklass, men inte så farligt jämfört med andra mindre elbilar, speciellt med tanke på premiumkänslan. När du kör på el kan du njuta av en fantastiskt låg "bränslekostnad" på ca 2kr/mil och du får dessutom skatteförmåner och hoppar in i en fulladdad bil varje morgon om du har ett eluttag vid parkeringen hemma. BMW i3 är inte bara en bra elbil, utan en bra bil i almänhet. Gott om prestanda och premiumkänsla. Om det som hindrar dig från att köpa en elbil är tiden det tar att ladda så behöver du inte fundera längre - BMW i3 med räckviddsförlängare är bilen för dig.

Publicerad 2017-06-13 kl 14:00.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Slumpad bild från Instagram
Följ oss!
Facebook Instagram