BMW 116d M-sport - Driverzone

Test

BMW 116d M-sport

Test

BMW 116d M-sport

Av Adam Sandström

Ibland händer det att hyrbilsföretag behöver flytta på bilar, och ibland händer det att en privatperson får göra det. Detta var precis vad som hände när jag fick möjlighet att köra en BMW 116D M-sport från Stockholm till Göteborg, tack vare DriveBack. Dessa bilar ska dock transporteras raka vägen, så jag hade ingen möjlighet att göra något djupgående test, men här kommer ett motorvägstest!

Efter att precis ha kört 45 mil i en Volvo V40 började jag tänka att det kanske inte var en så bra ide att köra lika långt till. Men så fort jag fick se bilen jag skulle köra tillbaka försvann oron direkt (det är här det kan vara bra att nämna att jag är ett fan av BMW). "Min" bil var utrustad med M-sport paketet, som inkluderar sänkt chassi och M-aerodynamikpaket (stylingpaket) som ger bilen ett betydligare sportigare utseende än grundmodellen. M-sport paketet inkluderar även sportsäten med alcantara/tyg klädsel, den underbara M-sport ratten och LED-strålkastare - något som skulle komma väl till hands eftersom hela min resa skulle ske i mörker. Utöver det var den även lackerad i Mineralgrå metallic, något som klär den mycket väl, samt försedd med dubbade vinterdäck som satt på tredjepartsfäljar.

BMWs 1-serie är nästan 10cm smalare än Volvo V40, något som känns inuti bilen. Kupen känns betydligt sportigare och så även sittpositionen. Jag fann BMWs sportstolar skönare, främst för att sidostödet sitter längre ner på sidona och inte är i vägen för mina armar, något som jag upplevde som lite irriterande i Volvon. Alla reglage, inforainmentskärmen m.m är riktat mot föraren, de analoga mätarna och det röda bakgrundsljuset är behagligt för ögonen även när det är mörkt ute. Det är analoga knappar som gäller här - ingen touch så långt ögat når - något som jag uppskattar, det gör det lätt att hitta rätt även i mörkret, och BMWs iDrive infotainment är helt klart min favorit (men Audi ligger hack i häl). Min bil var inte utrustad med navigation, ett tillval som kostar 22000kr(!), och detta gör BMW dig medveten om varje gång du kollar på skärmen då det tydligt syns att det finns plats för en större.

Efter en kortare resa genom stan till McDonalds för att fylla på med energi inför långfärden ställer jag mig frågande till varför de flesta klagar så mycket på BMWs manuella växellådor. Jag är ingen växellåde-expert men jag upplevde ingenting onormalt eller irriterande med den, utan den gjorde sitt jobb precis som jag förväntade mig, även om jag personligen föredrar att ha backen till höger. Motorn i 116d producerar endast 116hk och är den minst kraftfulla motorn som går att få till BMWs 1-serie, men bilen är liten och lätt så även om det inte gör 1-serien till en raket duger det för vardagsbruk, och är bra ur miljösynpunkt. Det höga vridet som dieslar ger gör att du ändå kan komma hyfsat snabbt från rödljusen.

Väl ute på motorvägen känner man av några av bilens sportiga egenskaper. Bilen ligger stadigt på vägen och känns väldigt trygg i höga hastigheter. Styrningen är exakt och att bilen är så låg gör att man inte märker så mycket av vinden. Trots att M-sport paketet ger ett sänkt chassi med styvare fjädring rör den sig bekvämt fram på motorvägen (det är dock ganska bra väg på sträckan jag körde). Vid vägarbeten där ytbeläggningen är borta eller liknande känner man att chassit inte kan trolla bort alla ojämnheter i underlaget innan de når förarstolen. När jag passerat Södertälje och gatubelysningen är det dags för LED-belysningen visa vad den går för! Ljuset är behagligt vitt och ljusbilden är stark och relativt lång för halvljuset, och helljuset är helt klart ett av de starkare som jag stött på.

BMW 1-serie är en mycket trevlig bil, den är liten och smidig och fungerade utmärkt för motorvägscruising även om det inte är där den skiner som mest. M-sport paketet lyfter dess sportiga karaktär och premium-känsla ännu mer, och är enligt mig ett måste på de flesta av BMWs modeller. Det finns många bilar som är billigare och bättre om man ser till ren komfort än BMW 1-serie, men BMWs 1-serie ger utan tvekan mycket mer kärglädje än de flesta. Känslan av kvalite, körglädje, komfort och vetskapen om att bilen ser bra ut både på in- och utsidan gör att man verkligen trivs i BMW 1-serie, och bilen lever helt klart upp till BMWs motto - BMW 1-serie är sheer driving pleasure!

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese