Nya BMW 3-serie lanserad - Driverzone

Artikel

Nya BMW 3-serie lanserad

Artikel

Nya BMW 3-serie lanserad

Av Adam Sandström

Idag presenterade BMW den sjunde generationen av 3-serien, sedanen som länge varit det körglada alternativet i sin klass. Nu får vi högupplösta bilder utan kamouflage och mer information om vad som finns under huven.

Bilder på exteriören i flera versioner läckte redan igår. Fronten domineras av de klassiska BMW-njurarna, som nu sammanfogats i mitten. En ny designlinje skär in i underkanten på strålkastarna som kommer med full LED som standard. Adaptiva strålkastare och BMW Laserlight finns som tillval, den senare med laserteknik och räckvidd på upp till 530 meter. Tre exteriörversioner finns att välja på; Luxury Line, Sport Line eller M Sport, alla har dubbla avgasrör.

Måtten har ökat med 8,5 centimeter på längden och 1,6 cm på bredden. Detta innebär att den fortfarande är både kortare och smalare än Audi A4 och Volvo S60, men längre och bredare än Mercedes C-klass. Hjulbasen har ökat med 41 mm till 2851 mm och bredare däck sitter såväl fram som bak. Nya generationen 3-serie bygger på BMW:s CLAR-plattform som debuterade i 7-serien 2015, och sedan dess använts i nästan alla BMW:s bilar i mellanstorlek och uppåt.

De ökade dimensionerna har lett till ökade utrymmen på insidan. Bagageutrymmet har ökat till 480 liter, baksätet ska vara enklare att komma in och ut ur, och de främre sätena har ny design och mer utrymme. Interiörbelysning är standard, men utökade ljusdetaljer Ambient Lighting och Welcome Light Carpet (ljus under dörrhandtagen) är tillval. För musikentusiaster finns ett ljudsystem från Harman Kardon med 16 högtalare som tillval.

Instrumentklustret består som standard av en kombination av en 5,7 tum stor skärm och analoga mätare, och infotainmentsystemet har då en skärmyta på 8,8 tum. Med tillvalet BMW Live Cockpit Professional blir instrumentklustret helt digitalt på en 12,3 tum skärm, och infotainmentsystemet får en uppgradering till 10,25 tum. Systemet drivs av den senaste versionen av BMW Operating System som kan uppdateras trådlöst, har tjänster för att hitta parkering, kan låsa upp bilen via en smartphone och styras med röstkommandon.

Kollisionsvarning och autobroms kommer som standard, men betydligt mer avancerade assistanssystem står på tillvalslistan. Driving Assistant Professional inkluderar adaptiv farthållare, styrningshjälp och ytterligare varningsfunktioner. Head-up skärmens yta har ökats med hela 70% och kan nu visa mer information än tidigare.

Den som vill beställa sin bil så snart som möjligt kommer kunna göra det i mitten av oktober (preliminärt). Valet står mellan två motorer, en bensin och en diesel, där den första endast kommer med bakhjulsdrift medan den andra kan fås med bak- eller fyrhjulsdrift (xDrive). Bensinmotorn kallas 330i och har två liters slagvolym fördelat över fyra cylindrar. Den ger maximalt 258 hk effekt och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h går på 5,8 sekunder med den åttastegade automatlådan; drivlinan erbjuds inte med manuell växellåda. Priserna startar på 405 500 kr.

För den som vill ha diesel är det 320d som finns tillgänglig. Även den har två liters slagvolym och fyra cylindrar. Maxeffekten är 190 hk och maximalt vridmoment 400 Nm. Alla kombinationer av bak- eller fyrhjulsdrift samt sexväxlad manuell eller åttastegad automatisk växellåda finns att välja på. Utan fyrhjulsdrift går 0-100 km/h på 6,8 sekunder och priser startar på 352 500 kr, respektive siffror med fyrhjulsdrift är 6,9 sekunder och 393 500 kr.

Den som kan vänta till mars 2019 kommer även kunna välja på 320i (184 hk bensin, fyrcylindrig, 0-100 km/h på 7,2 sekunder), 318d (150 hk diesel, fyrcylindrig, 0-100 km/h på 8,5 sekunder) och 330d (265 hk diesel, sexcylindrig, 0-100 km/h på 5,5 sekunder). 320i och 330d har åttastegad automatlåda som standard, 318d en sexväxlad manuell.

M Performance-modellen M340i xDrive får prestanda nästan i klass med utgående M3. Den sexcylindriga motorn ger hela 374 hk och 500 Nm, vilket fördelas över alla fyra hjulen och gör att bilen klarar 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Lansering sker sommaren 2019 och då kommer även laddhybriden 330e som kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor för lägre förbrukning. För denna hamnar systemeffekten på totalt 252 hk, 0-100 km/h tar 6,0 sekunder och den ska klara upp till 60 km på enbart el.

Luxury Line-exteriör
Luxury Line-exteriör
Sport Line-exteriör
Sport Line-exteriör
M Sport-exteriör
M Sport-exteriör
M340i xDrive M Performance
M340i xDrive M Performance

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese