Här är nya Volvo S60 - Driverzone

Artikel

Här är nya Volvo S60

Av Adam Sandström

Artikel

Här är nya Volvo S60

Av Adam Sandström

På onsdagskvällen lanserade Volvo slutligen den efterlängtade sedanen S60. Lanseringen skedde under invigningen av tillverkarens första fabrik i USA och markerar början på slutet för Volvos dieselmotorer.

Nya Volvo S60 marknadsförs som en mellanstor sportsedan i premiumsegmentet och bygger precis som syskonen i 60-serien på Volvos SPA-plattform (*Scalable Product Architecture), vilket även de större bilarna i 90-serien gör. Utseendemässigt är det inte mycket som överraskar för den som sett Volvo V60. Främre halvan av bilen är i princip identisk med kombivarianten, men den bakre halvan har fått sedanform och en bak som ser ut att komma direkt från S90.

– Nya S60 är en av de mest spännande Volvo-bilar vi någonsin har tillverkat. Den är verkligen en bil för föraren som ger oss en stark position på sedanmarknaderna i Kina och i USA. Därmed skapar den också ytterligare tillväxtmöjligheter för Volvo Cars, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars.

Volvo S60 har även visats i det sportiga R-design utförandet (röda bilen på bilderna) som ännu inte kommit till V60. Det innebär bland annat sportigare styling såväl fram som bak och säten med djupare skålning.

Insidan är identisk med V60. Det innebär ren, skandinavisk design med ett digitalt instrumentkluster, en vertikal touchskärm för infotainmentsystemet Sensus Connect och sparsamt med fysiska knappar och reglage. Sensus Connect har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay och systemet navigeras mycket likt en surfplatta.

Volvo är kända för att satsa på säkerhet, och S60 är självklart inget undantag. City Safety med autobroms hjälper föraren i farliga situationer och kan känna igen gående, cyklister och stora djur men kan även bromsa för att mildra kollisioner med mötande trafik och vid andra farliga situationer. På tillvalslistan finns Pilot Assist som är Volvos variant på självstyrning och Cross Traffic Alert som kan varna för förbipasserande bilar när du backar ut från en parkeringsplats.

Volvo S60 är den första moderna Volvon att inte erbjudas med någon dieselmotor. Istället är det uteslutande fyrcylindriga bensinmotorer som gäller, med eller utan elassistans. Vid försäljningsstart kommer de renodlade bensindrivlinorna T5 och T6 med 250 respektive 310 hästkrafter samt hybriderna T6 Twin Engine och T8 Twin Engine på 340 respektive 400 hästkrafter. Hybriderna består av samma motorer som T5 och T6 men med en kompletterande elmotor som ger 90 hk effekt.

Till S60 T8 Twin Engine är det även premiär för uppgraderingen Polestar Engineered, från dotterbolaget Polestar som sysslar med elektriska prestandabilar. Uppgraderingen inkluderar bromsar, hjulupphängningar och motorstyrenhet men även unika fälgar. Polestar Engineered kommer senare även till V60 och XC60.

Inga svenska priser har presenterats än, men de lär ligga strax under kombin V60, vilken med T6 drivlinan börjar på 397 000 kr. Den som inte vill äga sin bil kommer att kunna prenumerera på sin S60 via tjänsten Care By Volvo, vilket liknar all-inclusive leasing där bland annat försäkring och service ingår i månadskostnaden.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese