Volvo XC90 D5 - Driverzone

Test

Volvo XC90 D5

Test

Volvo XC90 D5

Av Adam Sandström

När en Volvo XC90 dök upp på Hertz Freerider var jag snabb med att boka. Eftersom jag inte känner någon som har en XC90, och hyrbilsföretagen som har dem i vanliga fall kräver att man är över 25 år för att få köra dem var detta en av troligtvis ganska få chanser jag kommer få på ett tag att köra XC90 längre än en 20 minuters provkörning. Att XC90 dessutom räknas som premium hos Hertz gjorde att jag hade höga förhoppningar om att den skulle vara väl utrustad - och jag blev inte besviken. Här är mitt test av Volvo XC90!

"Nya" Volvo XC90 är inte så ny längre, den presenterades för ungefär 3 år sedan och kan nog kallas för Volvos intåg i premiumsegmentet. Volvo XC90 är en stor bil, det syns på utsidan och det känns på insidan. Exteriördesignen är något många tycker olika om, men jag tycker bilen är riktigt snygg och passar bra i den silvriga kulören som bilen jag körde hade. Utrustningsnivån Inscription innehåller lite extra krom/silverdetaljer och den silvriga grillen, och ger bilen ett mer exklusivt utseende än basutförandet. På bilen satt vinterdäck på 19" fälgar. Dessa fälgar är standard för sommardäcken till utrustningsnivå Momentum, men till Inscription ingår 20" sommarfälgar.

D5 AWD drivlinan passar bra i XC90. Trots att det är den drivlina som ger näst minst effekt (endast D4 med 190hk ger mindre) är det den med näst mest vridmoment (endast T8 Twin Engine ger mer), något som passar bilens karaktär eftersom att den är ganska tung och kan lasta mycket, men inte är tänkt för racing. 235 hk och 480 Nm räcker för att få Volvo XC90 att röra på sig utan att kännas slö, och som förare kan man känna sig bekväm i att man har tillräckligt med kraft för att klara av omkörningar utan att behöva flera kilometer för att få upp hastigheten. Som väntat av en SUV gör chassit ett bra jobb med att jämna ut ojämnheter i vägbanan och ger hög komfort.

Volvo XC90 känns stor och rymlig och det stora panoramataket släpper in ordentligt med ljus i kupen. Sittpositionen är hög och genom framrutan ser man över de flesta bilar vilket ger god sikt framåt även i tät trafik, värre är det för de som hamnar bakom dig. Sätena klädda i ventilerat nappaläder är väldigt mjuka och bekväma. Inställbart sidostöd och dynförlängning gör att alla kan hitta en sittposition som passar dem. Även i baksätet är sätena sköna, och det finns gott om utrymme. Det stora panoramataket är också som mest effektfullt här. Tredje radens säten (tillval) kunde jag dock inte testa då jag inte fick ner lastnätet som satt i vägen, men det såg helt klart ut att passa bäst för små passagerare. Det finns gott om förvaring, speciellt fram, med plats för flera drycker och 2st USB-uttag i mittkonsolen. Loungepaket Pro gör att du ser och känner premiummaterial var du än kollar eller vilar handen. Läderklädda dörrpaneler och instrumentbräda med kontrastsömmar hör till detaljerna som höjer interiören i XC90, så även start/stopp knappen som för tankarna till kristaller.

Volvo XC90 är fullpackad med teknik, både för underhållning och säkerhet. Utöver adaptiv farthållare kan bilen även styra själv, något som Volvo kallar för Pilot Assist. Även när Pilot Assist är aktiverat behöver man hålla händerna på ratten, systemet fungerar endast när linjerna är väl synliga och inte i för skarpa kurvor. Jag tyckte bilen svajade lite mycket i sin fil och använde endast Pilot Assist en liten stund för att testa, men om man använder det en längre tid och vänjer sig kan det säkert vara skönt ibland. Dessutom har XC90 Rear Collision Warning, Cross Traffic Alert, döda-vinkeln varnare och mycket mer. Head up displayen som visar den viktigaste informationen på rutan fungerar bra och syns väl även i dagsljus, men av vana kollade jag oftast ner på det digitala instrumentklustret ändå. På tal om digitala instrumentkluster tycker jag att Volvo hade kunnat dra bättre nytta av detta. Den 12,3" skärm som används till detta nyttjas väl vid navigation, men jag önskar att den hade kunnat användas till att visa annat också, dessutom ger den ganska mycket reflektioner i förarens sidoruta.

Där de flesta bilar har massa knappar för ljud, klimatkontroll m.m har Volvo XC90 bara en stor touch-skärm. Genom den kan du styra i princip alla bilens funktioner och inställningar. Fysiska knappar finns endast för mediakontroll, fönstervärmare och varningsblinkers. Jag tillhör de som helst vill ha knappar för att det är enklare att känna sig fram samtidigt som du kör, men det är ingen tvekan om att en stor skärm gör att det ser snyggt och modernt ut. Volvos Sensus-system är enkelt, skärmen är högupplöst och responsen är mycket bra. Det är enkelt att leta sig fram i menyerna och hitta det man söker. Dock behöver man se till att ha en putsduk i bilen, skärmen samlar snabbt på sig fingeravtryck som blir väl synliga när det är ljust i kupen.

Hur mycket ljud som letar sig in i kupen utifrån kan jag inte riktigt säga, men jag kan säga att det inte var någon match för Bowers & Wilkins-ljudsystemet att överrösta det. Med 19 högtalare och 1400W effekt kan det ge rejäl volym och ordentligt tryck i basen, och det låter riktigt bra. Så bra att jag helt enkelt aldrig stängde av musiken, och glömde bort att sänka en stund för att undersöka vägljudet. Dessutom passar de silvriga högtalargallren perfekt med de silvriga dekorinläggen, och centerhögtalaren var en fin detalj på instrumentbrädan som höjer premium-känslan ytterligare ett steg.

Det finns gott om utrymme i bagagen på Volvo XC90, men kanten för att lyfta in saker i den är ganska hög. Med tredje sätesraden uppfälld blir utrymmet mer begränsat, men med både andra och tredje sätesraden är utrymmet enormt. Eftersom att den kan fås med dragkrok och har plats för takbox på taket har jag svårt att se att någon skulle få problem med hur mycket last man kan få med sig. Volvo XC90 är en riktigt bra packåsna.

Volvo XC90 är en mycket trevlig, snygg och bekväm bil. Den passar bra i alla miljöer (men kan vara svårt att hitta en tillräckligt stor parkering i trånga stadsutrymmen). Borta är bilden av Volvo som alldaglig, lanseringen av XC90 visar att de nu är en premiumtillverkare - men smakar det så kostar det. Volvo XC90 D5 AWD kostar från 557 000 kr, med Inscription utrustningsnivån 626 000 kr och som i den konfigurationen jag körde ca 800 000 kr, men för de pengarna får du en riktigt fin bil. Min korta tid med Volvo XC90 har helt klart gett mig mersmak!

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Volvo

Instagram

@driverzonese