Audi A3 Sportback - Driverzone

Test

Audi A3 Sportback

Av Adam Sandström

Test

Audi A3 Sportback

Av Adam Sandström

Audi A3 är premiumkusinen till den mest sålda bilen i Sverige under 2016, Volkswagen Golf, och Audi A3 är även den ganska poppis. Detta borde ju innebära att Audi A3 är en rätt bra bil, men hur är det egentligen? Genom DriveBack fick jag köra en Audi A3 1,0 TFSI Sportback från Jönköping till Örebro, och här är mitt test av den!

Den nuvarande generationen Audi A3 Sportback har hängt med ett tag, den lanserades 2012. Under 2016 presenterade Audi dock en mindre designuppdatering. Det är alltid svårt att recensera en bils utseende, eftersom många tycker olika, men jag tycker generellt att Audi A3 Sportback är ganska snygg. Fronten domineras av en stor grill med en Audi-logga, en design som känns igen i hela Audis modellprogram. Bilen har till största delen väldefinierade och raka linjer och ser enligt mig stiligare ut än t.ex BMWs 1-serie som är mer sportig. Något jag personligen har lite svårt för är dock det bakre partiet, med Sportback-profilen. Jag föredrar utseendet på Audi A3 Sedan, men Sportback har en stor fördel utrymmesmässigt. Bilen jag körde hade vinterdäck som inte satt på orginalfälgar.

Innan jag hoppade in i bilen var jag lite tveksam till vilken körupplevelse en 115 hk bensinmotor kan ge, tidigare hade jag endast kört dieslar i den effektklassen, men i efterhand kan jag säga att det räcker långt i en mindre bil som Audi A3. Den manuella växellådan är mycket enkel att använda och motorn behövde inte svettas särskilt mycket för att göra hyfsade accelerationer. Om 115 hk bensin inte är något för dig så finns det flera drivlinor att välja på, två större bensinare på 150 hk och 190 hk, tre dieslar som ger 116 hk, 150 hk respektive 184 hk, en pluginhybrid (e-tron) som även den ger 150 hk och en gasdriven (g-tron) som ger 110 hk. Audis fyrhjulsdrift quattro finns till flera av drivlinorna och automatisk växellåda finns till alla drivlinor. För den som inte nöjer sig med effekten som motorerna i vanliga A3 kan ge finns även Audi S3 med 310 hk och RS3 med 400 hk.

Insidan av Audi A3 Sportback är ett trevligt ställe att vara på, Audi vet verkligen hur man gör moderna och minimalistiska interiörer, en stil som jag älskar. Sittpositionen är till skillnad från t.ex. BMWs 1-serie inte nämnvärt låg och sportig, men du har bra sikt runt hela bilen, känslan är återigen mer stilig än sportig. Dämpningen är ganska medel och jag tänkte inte på att den gjorde varken ett extra bra eller dåligt jobb. Utrymmet i de yttre baksätena är ganska bra, men om du är ute efter sedan-versionen kan det vara värt att testa huvudutrymmet innan köp.

Instrumentbrädan, dörrpanelerna och mittkonsolen är välbyggda och alla material i kupen känns premium. Känslan och klick-ljudet i alla knappar och reglage är helt underbara, Audi måste ha ett helt team som endast jobbar med klickljud, och de gör ett grymt jobb. I Proline-paketet ingår en liten större skärm så man behöver inte lägga massa pengar på det största infotainment-systemet för att få en skärm som inte ser oproportionerligt liten ut, något som är sällsynt. Dock var bilen jag körde utrustad med tygsäten, och även om man sitter skönt så ser och känns det inte premium när man kollar sig omkring. Enligt mig borde läder- eller alcantarasäten vara standard för alla bilar i premiumsegmentet.

Audi A3 kan fås med mycket teknik, men min testbil var utan det mesta. Heldigitalt instrumentkluster (Audis är helt klart bäst i branschen), adaptiv farthållare, parkeringsassistent och mycket annan assistansteknik finns i tillvalslistan, och så även teknik för nöje. Jag finner det lite snålt att varken farthållare eller motlutsassistent är standard. Proline-paketet för endast 9500 kr åtgärdar dock de mesta och är mycket prisvärt, det inkluderar farthållare, parkeringssensorer bak, automatisk klimatanläggning, större infotainment-skärm, Audi smartphone interface och annat smått och gott. Motlutsassistent kostar dock ändå 1000 kr extra, något som kan vara skönt att ha till den manuella växellådan.

Audis MMI-system är bland de bästa i branschen. Skärmen är högupplöst, menyuppbygnaden är logisk och kontrollerna är enkla att använda för att navigera på skärmen. I Proline-paketet ingår Audi smartphone interface vilket gör att systemet får stöd för Apple CarPlay och Android Auto, vilket inte gör det nödvändigt att betala extra pengar för Audis egna navigation. Toppversionen (MMI-navigation plus med MMI touch) kostar hela 19 400 kr extra. Audi sound system, vilket även det ingår i Proline-paketet, är dock inte mycket att hurra för, det klarar inte av särskilt hög volym i lite bastunga låtar. Om du vill ha en bra ljudupplevelse skulle jag rekommendera dig att satsa på Bang & Olufsen-systemet (6500 kr).

Bagagen i Audi A3 Sportback kan inte direkt beskrivas som gigantisk, men den duger i de flesta vardagsfallen. De gånger ett större föremål behöver transporteras får man stor nytta av hatchback-formen som gör det enkelt att lasta in högre objekt när du har baksätet nedfällt. Det kan dock vara smart att satsa på dragkrok om du vill kunna klara av lite tuffare lastutmaningar.

Audi A3 Sportback 1,0 TFSI Proline kostar från 242 000 kr, och jag måste säga att man får ganska mycket bil för pengarna, inte riktigt lika mycket som en VW Golf för 199 900 kr, men för de extra pengarna får du fem extra hästkrafter, mer premium-känsla och en Audi-logga i fronten. Jag hade även satsat på alcantarasäten och Bang & Olufsen-ljudsystemet. När du konfigurerar din bil får du dock se upp, priset springer snabbt iväg när du kryssar i utrustningslistan. Audi A3 1,0 TFSI Sportback får väl godkänt (VG), med exklusivare sätesklädsel och en lite starkare motor hade den kunnat få mycket väl godkänt (MVG).

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese