Nya modeller och koncept i Genève - Driverzone

Artikel

Nya modeller och koncept i Genève

Artikel

Nya modeller och koncept i Genève

Av Adam Sandström

Den årliga bilmässan i Genéve är i full gång, och som vanligt visas massvis av nya modeller och koncept från alla möjliga olika tillverkare. Mycket är elektiskt, men även andra drivmedel finns med på mässgolvet. Här har vi samlat en del av dem!

Skoda Vision X

Skoda visar upp ett SUV-koncept med gashybrid-drivlina. Motorn är utvecklad speciellt för att drivas primärt på gas, och inte en anpassning av en befintlig bensinmotor som många andra, men den kan även drivas på bensin. När en gasbil körs på biogas kan utsläppen vara upp till 80% lägre än bensindrift, och gasbilar är således ett bra miljövänligt alternativ för de som inte vill köpa elbil på grund av kort räckvidd och lång laddtid. Förbränningsmotorn som driver framhjulen i Vision X är kombinerad med ett 48V-lätthybridsystem som driver på bakhjulen. Detta innebär att bilen kan vara framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven beroende på situationen. Den kombinerade räckvidden är 65 mil.

Rimtac C_Two

Rimtac, en kroatisk elbilstillverkare, visar upp C_Two med fyra motorer som producerar nästan två tusen hästkrafter och 2300 Nm vridmoment. Detta gör att den 1950 kg tunga bilen kan accelerera från stillastående till 100 km/h på 1,9 sekunder, lika fort som Tesla säger att deras nya Roadster skall göra. Prestandasiffrorna slutar inte där, 300 km/h nås på 11,8 sekunder och toppfarten är hela 412 km/h, dessutom ska den klara två varv på Nürburgring utan att bli så varm att prestandan får lida. Energin kommer från ett batteripack på 120 kWh som enligt NEDC-cykeln skall räcka upp till 65 mil, men det förutsätter att du inte utnyttjar all prestandapotential under resan.

Mercedes AMG GT med fyra dörrar

Mercedes bås visar bland annat upp AMG GT med fyra dörrar, som visades i konceptform under förra året. Vill du slå till har du tre motorer att välja på, men inget pris är känt än. Modellerna heter GT 53 4MATIC+, GT 63 4MATIC+ och GT 63S 4MATIC+. Den förstnämnda är en rak 6-cylindrig motor med turbo och lätthybridlina som producerar totalt 435 hästkrafter. De två senare kommer med en V8 med dubbla turbos som i den sistnämnda modellen producerar 630 hästkrafter och i den andra 585 hästkrafter. Alla modeller kommer med fyrhjulsdrift och nioväxlade automatlådor. GT 63S gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder och slutar inte accelerera förän den nått 315 km/h.

BMW Concept M8 Gran Coupé

Redan innan nya 8-serien lanserats visar BMW ett koncept av modellen i Gran Coupé-form. Taket är gjort i kolfiberförstärkt plast för att sänka tyngdpunkten men det är i princip det enda vi får veta om den förutom designen. "BMW Concept M8 Gran Coupé erbjuder en blick framåt mot den mest exotiska och lockande varianten av den nya BMW 8-serien", säger Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.

Porsche Mission E Cross Turismo

Även Porche visar upp ett koncept på en ny variant av en modell som inte släppts än. Mission E Cross Turismo är en kombiversion med stövlar av Mission E som Porche visat tidigare. Bilen är helt eldriven och motorerna som tillsammans ger 600 hk driver på alla fyra hjul och gör att bilen når 100 km/h på 3,5 sekunder. Räckvidden är upp till 40 mil och bilen kan laddas trådlöst eller med laddkabel. Med en snabbladdare kan batteriet laddas på bara 15 minuter. Mission E och Mission E Cross Turismo ska lanseras som produktionsmodeller under nästa år.

Audi e-tron prototype

Audi planerar att göra Tesla och Jaguar sällskap med en sportig el-SUV mot slutet av året. På bilmässan visar man nu upp en av prototyperna som kommer att rulla över hela världen för att se till att allt fungerar som det ska. Totalt kommer 250 bilar att köras över fem miljoner kilometer på fyra olika kontinenter. När deras batterier börjar ta slut kan de laddas på snabbladdare med upp till 150 kW och då fylla batteriet på ungefär 30 minuter. För att visa att det är en elbil har e-tron prototype ett unikt nytt kamouflagemönster och orangea detaljer som skall föra tankarna till högvoltsledningar och batteriets placering i botten.

Volkswagen I.D VIZZION

Volskswagen har på senaste visat många elbilskoncept i I.D-familjen, och nu har turen kommit till VIZZION. VIZZION är designad för att vara helt självkörande (nivå 5) och saknar därför ratt och pedaler, men har i övrigt en konventionell interiörlayout. All interaktion i bilen sker i 3D genom Microsoft Hololens och bilen har artificiell intelligens som lär sig om sina passagerare för att kunna hjälpa dem på bästa sätt. Ansiktsigenkänning kontrollerar vem som får öppna dörrarna och ställer in personens preferenser kring värme, musik och annat. VIZZION har fyrhjulsdrift och två motorer som tillsammans ger 306 hästkrafter. Batteriet på 111 kWh räcker upp till 66,5 mil. En produktionsmodell av VIZZION sär tänkt att rulla på vägarna senast år 2022.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese