Tesla Model X - Driverzone

Test

Tesla Model X

Test

Tesla Model X

Av Adam Sandström

När någon nämner elbilar tänker de flesta på en av två kategorier; små elbilar med konstant räckviddsångest och udda design, eller svindyra, snabba och stora. Jag har tidigare testat BMW i3 och Renault Zoe, som tillhör den första kategorin, och nu är det dags för en ur den andra, Tesla Model X!

Tesla Model X är utseendemässigt ganska lik sitt syskon Tesla Model S, den ser i princip ut att vara samma bil men med andra proportioner. Detta är inte så konstigt med tanke på att den bygger på samma platform och många av delarna används i båda bilarna. Dock är de två helt olika biltyper och skillnaderna är i övrigt stora. Model X är en så kallad crossover - i princip en SUV men med sluttande taklinje som en coupe. Största ledtråden till att det är en elbil hittar vi i fronten, då elmotorn är extremt effektiv behövs ingen stor grill för att släppa in kylluft, istället är den här formad för att vara så aerodynamisk som möjligt.

Tesla Model X började levereras i September 2015, hela tre och ett halvt år efter att den först prototypen visades. Till stor del berodde denna försening på det som får mest uppmärksamhet från utsidan av Tesla Model X - dess "falcon wing" dörrar. Dessa har två gångjärn och öppnas uppåt, och ser ut som vingar när de är öppna. Detta gör det mycket enkelt att ta sig in i bilens andra och tredje rad, men kan vara problematiskt i låga eller trånga garage. Även om dörrarna har sensorer för att inte slå i något, kan de då ofta inte öppna hela vägen vilket kan göra det svårt att komma ut.

Från förar- eller passagerarsätet kan interiören i Tesla Model X beskrivas som antingen spartansk eller minimalistisk, beroende på personliga preferenser. Bortsett från en knapp för varningsblinkers och en för att öppna handsfacket, finns inte en enda knapp på instrumentbrädan. Istället finns där en stor skärm från vilket alla bilens funktioner och inställningar kan styras. Navigation, media och klimat - verkligen allt styrs från mittskärmen. Även instrumentklustret består av en stor skärm så interiören känns helt klart modern. Tyvärr är det ofta svårt att träffa rätt när man inte står still då det är på en armlängds avstånd.

Sittpositionen är hög med bra sikt framåt och åt sidorna. Framrutan är enorm och fortsätter ända upp bakom förarens huvud, så från framsätena känns insidan väldigt stor och ljus. Som med de flesta crossovers och kupéer är sikten bakåt dålig. Bakrutan är relativt liten och sitter högt upp, så en bil kan enkelt försvinna bakom dig vid rödljus och täta köer. Sätena är bekväma och standardklädseln har en struktur som gör att de känns ganska premium fastän det är tyg. Som tillval finns konstläder, Tesla har valt att inte erbjuda klädslar med äkta läder längre.

Premiumkänslan som upplevs i många bilar av den höga kvaliten på knappar och reglage finns inte i Tesla Model X, eftersom den inte har några, men byggkvaliten och materialen känns ganska bra. Inte heller finns många av lyxfunktionerna som i princip alla andra bilar i den här prisklassen har (som tillval), t.ex head-up-display och massagesäten. Anpassa din Model X kan du inte göra på särskilt många vis, bortsett från säteskonfiguration (5/6/7 säten), sätesklädsel och olika nivåer av autopilot finns endast ett (!) tillval att välja, premium-paket.

Att köra Tesla Model X är trevligt i stan såväl som på motorvägen. I stadstrafik gör den elektriska driften att det är väldigt tyst och att accelerationer och inbromsningar blir väldigt mjuka. I takt med att hastigheten ökar gör även däck- och vindljuden det, så skillnaden mot konventionella bilar sjunker. Ute på motorvägen och rakare landsvägar kan teslas "Autopilot" aktiveras. Systemet kan styra, justera hastigheten, byta fil och hålla avståndet av sig självt, och det gör ett bra jobb. Det går snabbt att känna sig bekväm med systemet och även om du alltid är ansvarig och ska ha koll på situationen underlättar det vid långa motorvägssträckor.

Teslas egna laddare, "Superchargers", gör att du inte behöver ladda Model X i flera år när du ska åka långt. På 30 minuter kan batteriet ladda till ca 80%. Detta innebär att du oftast kan köra 2-3 timmar och när du stannar för att ladda kan du passa på sträcka på benen eller ta en fika. Det går inte att komma undan att du inte kan sträckköra lika långt som i en bensin- eller dieselbil, men det innebär oftast inte lika mycket "dötid" för att vänta på laddning som många påstår. När du är hemma och kör kortare sträckor så räcker det med att ladda i eluttaget, och du har en fulladdad bil varje morgon.

Plats är det inte brist på i Tesla Model X. I andra raden kan tre personer sitta bekvämt, det är högt till tak, bekväma säten och golvet är platt även i mittsätet. Glasparti ovanför huvudet i tredje raden gör att man sitter helt okej där med, men passar bäst för mindre personer. Även lagringsutrymme finns det gott om, även med 7 säten. Inte nog med att du kan fälla 3e radens säten, eftersom att Model X inte har en stor motor under motorhuven (utan endast två små på hjulaxlarna) finns här en "frunk (front trunk)" som rymmer ett par mindre väskor. Andra radens säten endast går att fälla om du har konfigurationen med 5 säten (ingen 3e rad).

Tesla Model X är en fantastisk bil, och en som verkligen ger "vill ha" känsla, men dess svaga punkt är prissättningen. Med ett startpris på 982 000 kr börjar den ungefär 300 000 kr dyrare än BMW X6 och Mercedes GLE Coupé. Model X har visserligen rejält mycket mer prestanda i grundutförandet, men om du inte ser till miljöpåverkan är den tyvärr inte lika mycket bil för pengarna.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Tesla

Instagram

@driverzonese