Lanserad: Nya Audi A6 - Driverzone

Artikel

Lanserad: Nya Audi A6

Artikel

Lanserad: Nya Audi A6

Av Adam Sandström

Audi fortsätter uppgraderingen av sina modeller och nu har turen kommit till A6. De största nyheterna är helt ny design som känns igen från nya A7 och A8 samt mildhybridsteknik i alla drivlinor.

Det är inte mycket överraskningar när det kommer till extreriördesignen. Stilen från nya A7 och A8 har applicerats på sedanformen från förra generationens A6. Till skillnad från A7 och A8 är dock bakljusen inte sammankopllade på A6 och framlamporna har en annan design. Storleksmässigt har den växt 7 mm på längden, 12 mm på bredden och 2 mm på höjden, vilket resulterar i att den nu är 493,9 cm lång, 188,6 cm bred och 145,7 cm hög. Trots detta är bagageutrymmet oförändrat men baksätet har fått ytterligare lite utrymme.

Interiören är i princip identisk med Audi A7 och innebär ett välbehövt lyft från den utdaterade nuvarande designen. Det mesta kontrolleras från två touchskärmar med haptisk feedback. De är placerade i mitten av instrumentbrädan och den övre är för infotainment och navigation, medan den undre styr klimat och liknande. Upp till 7 förare kan ställa in och spara upp till 400 inställningar vilket inkluderar bland annat genvägar på touchskärmen.

Audi MMI infotainment kan förutom att styras via den övre touchskärmen även styras genom att prata med bilen som svarar dig med hjälp av information från bilen eller nätet. MMI Navigation ingår som standard och MMI Navigation plus med större övre skärm och liveuppdateringar finns som tillval, vilket även inkluderar ett heldigitalt instrumentkluster med 12,3-tums skärm (Audi Virtual Cockpit).

Nya A6 har fått de senaste assistansystemen som Audi klassar som nivå 3, vilket innebär att systemen fortfarande behöver övervakas under användning. Bland annat kommer Audi A6 med Parking Pilot och Garage Pilot som kan parkera bilen eller köra in den i ett garage. Andra tillval är bland annat ett system som håller dig i rätt fil på motorvägen och ett som håller kollpå korsande trafik.

Hittils har Audi endast lanserat två stycken motorvarianter, båda 3-liter och sex cylindrar. Den ena är en diesel med 286 hk effekt och den andra är en bensin med 340 hk effekt, den senare gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Alla modeller kommer med ett 48V mild-hybrid system. Detta innebär att elmotorn kan driva bilen när den rullar mellan 55-160 km/h och att start/stop systemet av motorn kan stängas av redan vid 22 km/h när bilen är påväg att stanna.

Audi A6 kommer visas på bilsalongen i Genève under nästa vecka, då får vi veta mer och information om priser. Försäljningen startar i Tyskland i sommar, men svenskt premiärdatum saknas och den som väntar på kombin får vänta ett tag till.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Audi

Instagram

@driverzonese