BMW lanserar X3M och X4M - Driverzone

Artikel

BMW lanserar X3M och X4M

Artikel

BMW lanserar X3M och X4M

Av Adam Sandström

När någon nämner BMW X3 och X4 är sportighet och prestanda kanske inte de första orden en bilkännare förknippar med modellerna. Det är något som tillverkaren hoppas ändra på, och lanserar nu prestandaversionerna X3M och X4M av sina populära SUV.

BMW avtäckte under natten två nya modeller från sportdivisionen BMW M. De nya modellerna är prestandaversioner av nyligen uppdaterade X3 och X4 och kommer inte som någon överraskning då de visats tidigare av BMW, dock försedda med kamouflage och utan tekniska specifikationer. Modellerna går under namnet X3M och X4M, men BMW lanserar även ett Competition-pack som ökar prestandan för modellerna ytterligare en nivå, något som för tidigare M-modeller inte varit tillgängligt förrän en tid efter lanseringen.

Hjärtat i de nya modellerna är en nyutvecklad sexcylindrig bensinmotor, vilket är BMW:s effektstarkaste sexcylindriga bensinmotor någonsin. Den producerar 480 hk i X3M och X4M och 510 hk i modellerna med competition-tillägget. Accelerationen från stillastående till 100 km/h tar 4,2 sekunder i standardutförande och 4,1 sekunder med competition-paket.

Mellan motorn och hjulen sitter en åttastegad växellåda och BMW:s fyrhjulsdrift M xDrive som hade premiär i M5. Systemet levererar största andelen av kraften till bakhjulen, men kan i X3M och X4M inte helt koppla bort drivningen på framhjulen såsom är möjligt i M5. Chassit har modifierats kraftigt för att öka styvheten och fått en för modellerna unik dämpning.

För att stå ut från vanliga X3 och X4 och se lika sportiga ut som de är att köra finns visuella skillnader både exteriört och interiört. Fronten på de båda modellerna har fått större luftinsläpp och bakändan har en unik spoiler. Standardfälgarna mäter 20 tum och en uppsjö kolfiberdetaljer kommer finnas som tillval efter sommaren. Competition-modellerna får exteriördetaljer lackerade i blanksvart och 21-tums fälgar.

Interiören har unika instegslister och många M-element från M5 såsom växelspak och sportsäten med lysande M-logga i nacken. Det digitala instrumentklustret har fått grafik som även den är unik för BMW:s M-modeller. Ratten har två knappar för att aktivera förarens inställda körlägen som kombinerar inställningar för chassi, motor och växellåda.

Priser är ännu ej presenterade för den svenska marknaden, men i Tyskland börjar de på 85000 euro för X3M, 87000 euro för X4M, 94000 euro för X3M Competition och 96000 euro för X4M Competition.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese