Audi visar elsportbilen e-tron GT - Driverzone

Artikel

Audi visar elsportbilen e-tron GT

Artikel

Audi visar elsportbilen e-tron GT

Av Adam Sandström

Efter att redan ha presenterat två elmodeller under senaste året visar Audi nu upp en tredje. E-tron GT är en Gran Turismo med låg tyngdpunkt, stora motorer och sportfokus, med beräknad leveransstart 2021.

Flera tillverkare visar upp nyheter under pågående LA Auto Show. Bland dem hittar vi Porsche, som under gårdagen lanserade nya 911. Nu kontrar koncernsyskonet Audi med ett koncept av vad som kommer bli dess tredje helt eldrivna modell, Audi e-tron GT.

Den nya modellen är som namnet antyder en Gran Turismo och kommer från sportdivisionen Audi Sport, som bland annat står bakom Audi R8. E-tron GT mäter 4,96 m på längden, 1,96 m på bredden och 1,38 m på höjden. Karossen är gjord av bland annat kolfiber och aluminium för att minska vikten och sänka tyngdpunkten.

Eldriften möjliggör korta överhäng och lång hjulbas. Fronten domineras av Audis ikoniska singleframe-grill med ett bikakemönster som är typiskt för RS-modellerna från Audi Sport. Stora luftintag ser till att viktiga komponenter såsom batteri och bromsar kyls ordentligt. Designen har många funktionella element som optimerats i vindtunnel för att minska luftmotståndet och därmed öka energieffektiviteten och räckvidden.

Audi e-tron GT har försetts med två elmotorer, en på varje axel, som tillsammans ger 590 hästkrafter. Detta ska räcka för att accelerera från 0 till 100 km/h på endast 3,5 sekunder och ge en toppfart på 240 km/h. Räckvidden på över 400 km möjliggörs av ett batteripaket med en kapacitet på 90 kWh.

Drivlinan och plattformen (Premium Platform Electric, PPE) har utvecklats i nära samarbete med Porsche, som snart väntas lansera sin första eldrivna modell Taycan (tidigare kallad Mission E) med samma teknik. Drivlinan har avancerad kylning för att klara hög belastning under längre perioder, något som många av dagens kraftfulla elbilar har svårt för.

Bilens elsystem har en spänning på 800 V, vilket är cirka dubbelt så högt som de flesta elbilar på marknaden idag. Fördelen är främst att laddningstiderna kan förkortas avsevärt när kompatibla snabbladdare kommer på plats. Att ladda batteriet från nästan tomt till 80% (ca 320 km räckvidd) ska gå på ungefär 20 minuter, något som skulle ta ca 1,5 h med de snabbladdare som är vanligast i Sverige idag.

Trots sportbilsprestanda ska e-tron GT kunna transportera fyra passagerare med god komfort. Den långa hjulbasen på 2,90 m ger gott om benutrymme även i baksätet. Konceptbilens interiör är tillverkad helt i veganska material, och mycket av det är även återvunnet eller återanvänt. Bagagen rymmer 450 liter och den stora bakluckan ger enkel åtkomst. Eftersom ingen stor förbränningsmotor tar upp utrymmet framför kupén finns ytterligare ett lagringsutryumme med 100 liters volym under “motorhuven”.

Audi e-tron GT kommer lanseras i produktionsform under nästa år, men inte levereras till kunder förrän 2021. Innan dess kommer både e-tron och e-tron Sportback att finnas på marknaden. Även elbilar med klassisk kombi- och sedanform är på gång från Audi, som räknar med att kunna erbjuda tolv helt eldrivna modeller år 2025.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Audi

Instagram

@driverzonese