Här är nya Porsche 911 - Driverzone

Artikel

Här är nya Porsche 911

Av Adam Sandström

Artikel

Här är nya Porsche 911

Av Adam Sandström

Med sina rötter i sextiotalet är Porsche 911 kanske världens mest kända sportbil, och en av få som tillverkats i hela sju generationer. Nu är det dags för den åttonde, och förutom små designändringar och mer kraft är det ny teknik som står i fokus.

Innan L.A Auto show i Los Angeles öppnade så passade Porsche på att lansera den åttonde generationen av 911, även kallad 992. Mycket är sig likt sedan tidigare, men Porsche har ändå lyckats förfina den ikoniska modellen ytterligare.

Framifrån är den nya generationen mycket svår att särskilja från den gamla, men den är inte helt oförändrad. Nya 911 har vuxit 20 mm på längden, alla modeller har nu det bredare bakpartiet från tidigare versioner med fyrhjulsdrift och framtill har bredden ökats med 45 mm. Bilen har fått uppdaterade LED-strålkastare och nya dörrhandtag som inte sticker ut från karossen.

Bakifrån är förändringarna något synligare. Alla modeller får nu de horisontella bakljusen som även de tidigare varit reserverade för versioner med fyrhjulsdrift, och den infällbara vingen har blivit bredare än tidigare. Med de nya bakljusen kommer även en ny Porsche-logga med 3D-design som även återfinns i andra nyligen lanserade bilar från tillverkaren. Hjulen har större dimensioner med olika storlek fram (20 tum) och bak (21 tum).

På insidan har det skett större förändringar. Nya 911 har en omdesignad mittkonsol med en ny växelspak och nya knappar och reglage. Infotainment-skärmen har vuxit till 10,9 tum, lika stor som i nya Panamera, och fått den senaste versionen av Porsche Communication Management (PCM). Som standard ingår uppkopplade tjänster (Porsche Connect Plus) och navigation med trafikuppdateringar.

Hittills är det endast Carrera S-varianterna som fått sina specifikationer presenterade. Effekten från den sexcylindriga motorn har ökats med 30 hk till 450 hk, basmodellen 911 Carrera väntas få en effekt på 385 hk. Bakhjulsdrivna 911 Carrera S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder, den fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4S gör det på 3,6 sekunder.

Motorns effektivitet har förbättrats genom ändringar i insprutning, turboaggregat och kylsystem och kopplingen till hjulen sker via en ny åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Körning i vått väglag blir enklare tack vare nyutvecklade Porsche Wet Mode och mörkerkörning assisteras av en värmekamera (Night Vision Assist, tillval*)*. Flera andra assistanssystem kommer nu för första gången vara tillgängliga i 911.

Alla siffror har dock inte förbättrats. Vikten i den nya generationen har ökat med 55 kg, men den ökade motoreffekten kompenserar något för detta vilket innebär att den ändå har fler hästkrafter per kilogram än föregående generation. Den nya generationen har plats för en elmotor till en framtida hybriddrivlina, men ingen sådan har presenterats än. Mer motorsportinriktade GT-varianter av nya 911 väntas inom 12–18 månader.

Tillsammans med den nya modellen lanseras även appen Porsche Road Trip för att hitta de bästa vägarna, livssstilsassistenten Porsche 360+ och en tjänst som hjälper föraren neutralisera sina koldioxidutsläpp

Priserna börjar på 1 155 000 kr för 911 Carrera S och 1 225 000 kr för 911 Carrera 4S. Båda modellerna kan beställas redan idag.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese