Mercedes-Benz C200 Cabriolet - Driverzone

Test

Mercedes-Benz C200 Cabriolet

Test

Mercedes-Benz C200 Cabriolet

Av Adam Sandström

Mercedes-Benz C-klass kommer i fyra olika former; sedan, kombi, coupe och cabriolet. Dessa tävlar i det tuffa mellansegment med bland annat Audi A4/A5, BMW 3- och 4-serie och Jaguar XE (endast sedan). Om du är en av de som inbillar dig att Sverige har många fina sommardagar bör du läsa vidare - för jag har testat Mercedes-Benz C200 cabriolet!

C-klass cab har liksom de flesta av Mercedes bilar ett mycket elegant utseende med mjuka linjer, och den är en fröjd att lägga ögat på. Jag kan dock tycka att vitt är en lite tråkig färg som smuts syns väldigt enkelt på. Testbilen var utrustad med AMG-line vilket på utsidan inkluderar 18-tums AMG-fälgar, ett sänkt sportchassi, diamantmönster i grillen och lite annan AMG-styling såsom omdesignade stötfångare både fram och bak. Enligt Mercedes själva ska det ge en "mer självsäker och sportig framtoning", och jag är villig att hålla med.

På insidan fortsätter Mercedes eleganta tema med mjuka former även på interiörelementen. När sufletten fällts ner märker man dock snabbt att den blanksvarta ytan som täcker hela mittkonsolen väldigt lätt får fingeravtryck och repor. Distraherande reflektioner uppkom också då sufletten var nedfälld – det hände flera gånger att jag vred på huvudet då det rörde sig i ögonvrån. En mindre glänsande yta är att föredra. Även i interiören gör sig AMG-line påmint med metallpedaler, konstlädersäten och en smått avplanad ratt.

Kvaliten på materialen och byggkvaliten är generellt sett hög, men genvägs-knapparna till infotainment-systemet (Map, Media, Tel etc) är under all kritik, de känns som att Mercedes har tagit de billigaste knapparna de kunnat hitta. Switcharna precis ovanför och resten av knapparna i kupen känns bra, men det är en bra bit till Audi-nivå på den punkten. Växelväljaren som är monterad på ratten fungerar bra och är väldigt smidig.

Mercedes infotainment-system får godkänt och har ett brett utbud av funktioner, men det är enligt mig inte lika smidigt att hantera som Audis MMI och BMWs iDrive, här anser jag att Mercedes skulle behöva lägga ner mycket tid. Framförallt är det grafiken som gör att systemet känns gammalt. I övrigt är systemet snabbt och logiskt uppbyggt. Konstigt nog verkar det inte gå att få Android Auto eller Apple CarPlay till C-klass, men de flesta andra Mercedes.

Komforten är hög och chassit trollar bort mycket av mindre ojämnheter i underlaget. Sätena fram är sköna och läderklädsel ingår som standard. För den som vill köra sin C-klass cab med nedfälld suflett så mycket som möjligt finns en "air scarf" som blåser varmluft i nacken när det är småkyligt ute. Bilens aerodynamik gör att luften går ovanför huvet och håret blåser inte bort även i högre hastigheter. Det som får dig att vilja fälla upp taket är vind- och däckljuden som blir väldigt påträngande i höga hastigheter.

Sufletten gör underverk med ljudnivån, och med den uppfälld är det nästan lika tyst som i de C-klass som har fast tak. Detsamma kan inte sägas om sikten bak som blir kraftigt begränsad genom den lilla bakrutan, men med taket nedfällt har du såklart väldigt god sikt i alla riktningar. Tur vid parkering med uppfälld suflett är att backkameran sitter gömd under Mercedes-loggan och därför inte blir smutsig utan alltid levererar en bra bild.

Mercedes C200 cab har en 2-liters bensinmotor som producerar som mest 184 hk och 300 Nm, vilken kan accelerera bilen från 0-100 km/h på 7,8 s, ungefär är en halv sekund långsammare än C200 coupé som har samma motor. Detta räcker för de flesta, men det finns många andra motorer till C-klass som levererar mer effekt och en roligare körupplevelse. I C200 är motorn kopplad till en 6-växlad manuell växellåda eller en automatisk med hela 9 växlar, som i testbilen. Den senare växlar mjukt och snabbt, sportavgassystem finns som tillval.

Baksätet är användbart, men inte något ställe där vuxna vill spendera en längre tid. Det finns relativt gott om benutrymme, men det är lite småkrångligt att ta sig in och framförallt så är huvudutrymmet begränsat när sufletten är uppfälld och stolsryggen är lite för rak. Se till att varna passagerarna bak när du fäller upp eller ner sufletten, annars får de en del av taket i huvudet.

Bagageutrymmet får nog ses som den svagaste punkten hos C-klass cab, det är den man får offra för det nedfällda taket. När taket är nedfällt halveras höjden på bagageutrymmet förutom precis vid öppningen, något som gör du måste packa effektivt för att kunna utnyttja allt utrymme. Ska du på långresa med C-klass cab rekommenderar jag att du gör det när det inte är soligt och fint väder, så att det känns okej att ha taket uppfällt. Då kan sufflettens utrymme användas för att utöka bagageutrymmet till en mer rimlig storlek.

Mercedes C200 cab är en grym glidarbil. Att åka omkring i en elegant bil med vinden i håret på en varm sommarkväll är en väldigt trevlig grej, och det är då C-klass cab skiner som mest. Men Mercedes C-klass cab fungerar även ganska bra när det är lite kallare eller på vintern när sufletten behöver vara uppfälld. Om de 184 hk som C200 ger inte räcker till för dig finns det många andra modeller att välja på, ända upp till C63 AMG med 476 hk. Om du är ute efter en mellanstor premiumcab är C-klass cab absolut något att hålla ögonen på, men glöm inte att även kolla in BMW 4-serie cab (som har plåttak) och Audi A5 cab.

Mercedes C-klass cab kostar från 433 900 kr, då i form av C180 vilken har en bensinmotor med 156 hk och en tillhörande manuell växellåda. Vill du ha C200 cab med automatisk växellåda får du lägga 41 100 kr till (475 000 kr). För en bil med samma utrustning som den jag testade måste du lägga till bland annat AMG-line och Parkeringspaket vilket resulterar i ett pris på ca 520 000 kr.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese