Tesla Model S - Driverzone

Test

Tesla Model S

Test

Tesla Model S

Av Adam Sandström

Vilken är den enda helelektriska premium-sedanen som finns att köpa i Sverige? Tesla Model S, och vi har tagit den på ett 45 mil långt motorvägstest från Stockholm till Göteborg!

Tesla Model S var Teslas första bil på en helt egenutvecklad plattform, och trots att det första exemplaret levererades redan 2012 är den än idag det enda elalternativet i sin klass. De Model S som rullar ur fabriken nu är dock inte identiska med de som såldes 2012. Sedan lanseringen har Model S bland annat fått en ny front, fyrhjulsdrift och nya sensorer till assistanssystemen.

Tesla Model S exteriör är extremt minimalistisk och stilren. Hela bilen är formad med mjuka linjer för att ge så lite luftmotstånd som möjligt. Dörrhandtagen är infällda i dörren och kommer inte fram förrän du närmar dig bilen med nyckeln. Detta innebär att det enda som sticker ut på sidan av bilen är backspeglarna, som Tesla gärna hade skippat och ersatt med kameror om det hade varit tillåtet.

Samma tema återfinns på insidan, och här förstår man också snabbt att det handlar om en bil designad för framtiden. De enda knapparna som finns är de på ratten och två på sidan om touchskärmen, för varningsblinkers och handskfack. Resten görs från den stora vertikalt monterade skärmen i mitten. Även om gränssnittet är enkelt föredrar vi fysiska reglage för basfunktioner som att ändra inställningar för klimat. En touch-skärm drar mer uppmärksamhet från vägen och är svår att träffa rätt på om inte väglaget är perfekt, även om träffpunkterna är relativt stora.

Baksätet är tyvärr inte så mycket att hurra för om du inte är ett mindre barn. Sittbänkens position ger väldigt dåligt stöd under låren, huvudutrymmet är mycket begränsat och huvudstöden slutar väldigt lågt. Däremot finns det hyfsat med utrymme i sidled, bra benutrymme och golvet är helt plant, så den som sitter i mittsätet har gott om plats för sina fötter. Vill du aktivera stolsvärmen måste du be någon i ett framsäte att fixa det på touchskärmen.

Den som köper en bil med ett baspris på nästan 900 000 kr är nog van med att gå igenom långa listor med extrautrustning, men inte med Tesla Model S. När du beställer en Model S (vilket du kan göra i hemifrån i soffan) och valt batteristorlek är det bara fyra rutor du behöver bestämma dig för om du vill kryssa eller inte. Ett av dessa är premiumpaketet som innehåller ett luftreningssystem som skyddar mot biologiska stridsmedel, ett extra rejält ljudsystem, värme i ratt och baksäte samt uppvärmda spolarmunstycken.

Ett av de andra tillvalen är något som Tesla fått mycket uppmärksamhet för, Autopilot. Autopilot är, precis som i flygplansvärlden, ett assistanssystem som i vissa fall kan kan ta över körningen på motor- och landsväg under förutsättning att systemet hela tiden övervakas och att föraren kan ta över om det krävs. Systemet gör ett mycket bra jobb och gör det mindre tröttsamt att åka långt. Bilen ligger stabilt i sin fil, håller avståndet till bilen framför och kan även byta fil åt dig om du kommer ikapp någon som kör långsamt. När funktionen lanserades var den först av sitt slag, och även om andra bilar nu har samma funktionalitet är Teslas system ett av de bästa vi testat hittills.

Att köra Tesla Model S är en speciell upplevelse. Du blir konstant fascinerad av hur den alltid levererar massvis av vrid och att det blir nästintill ljudlöst i låga hastigheter. Känslan är svår att beskriva och vi rekommenderar alla att som har möjlighet att provköra. Med Model S måste du dock offra vissa lyxfunktioner som vanligtvis finns i bilar i prisklassen, såsom massagesäten och head-up display.

Den specifika modellen vi testat är 75D, detta innebär ett batteripack på 75 kWh, en motor på vardera axel och en räckvidd som av Tesla anges till 49 mil. Vi hade dock endast möjlighet att testa motorväg (110/120 km/h) i snöblandat regn, vilket är bland värsta förhållandena för en elbil, och bilen själv beräknade räckvidden på en full laddning till strax under 30 mil. På vår resa mellan Stockholm och Göteborg (ca 45 mil) stannade vi på tre Superchargers, men vi hade inte fullt batteri vid avfärd och det sista stoppet var bara för fototillfälle. Vi uppskattar att vi med en fulladdad bil hade behövt stanna ungefär 1,5-2h för laddning.

Det som gör Tesla Model S rolig och unik att köra är främst dess elektriska drivlina, men det är inget särskilt unikt med tekniken i den, och det finns inget som tyder på att en elektrisk drivlina från BMW, Audi eller Mercedes skulle vara sämre. Konkurrenternas motståndare närmar sig med stormsteg (på SUV-marknaden är de redan här) och det ska bli intressant att se om Teslas erfarenhet kan stå emot deras tjocka plånböcker.

Bristen på konkurrens innebär att Tesla Model S för närvarande är ensam i sitt segment. Detta i kombination med hög kundnöjdhet och mycket trevlig körupplevelse gör att vi just nu inte kan annat än att rekommendera Tesla Model S, om du har råd.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Tesla

Instagram

@driverzonese