Volkswagen lanserar T-cross - Driverzone

Artikel

Volkswagen lanserar T-cross

Av Adam Sandström

Artikel

Volkswagen lanserar T-cross

Av Adam Sandström

Drygt ett år efter lanseringen av kompakta T-roc lanserar Volkswagen nu sin minsta SUV hittills, T-cross. Med pressat pris och trendig design hoppas den tyska tillverkaren på att locka de yngre köparna.

T-cross är en kompakt SUV som bygger på plattformen MQB A0, vilken delas med många andra bilar i Volkswagen Group, till exempel Volkswagen Polo och Seat Arona. Segmentet växer snabbt och väntas fördubblas inom tio år, med störst ökning i Europa, Sydamerika och Kina, något som Volkswagen vill ta del av.

Den nya SUV:en är en instegsmodell med trendriktig och anpassningsbar design som Volkswagen riktar främst till yngre bilköpare. Längden stannar på 411 cm, ungefär 12 cm kortare än storasyskonet T-roc, och endast 5,4 cm längre än Polo. Korta överhäng fram och bak gör att den ändå har en relativt lång hjulbas på 256 cm, vilket ger gott om utrymme i kupén.

På insidan sitter som standard ett infotainmentsystem med 6,5 tum stor skärm, manuell klimatanläggning och en läderklädd ratt. Digitalt instrumentkluster, större infotainmentskärm och automatisk klimatanläggning finns som tillval och syns på pressbilderna från interiören. På samma bilder syns även den manuella handbromsen, något som är ovanligt nu för tiden.

Trots att det är en instegsmodell har Volkswagen försett T-cross med mycket modern säkerhetsteknik som hjälper föraren. Autobroms, adaptiv farthållare, filassistans och teknik för igenkänning av fotgängare är standardutrustning. Varning för bilar i döda vinkeln, parkeringssensorer och parkeringsassistans finns som tillval.

Volkswagen har gjort bagageutrymmet justerbart för att kompensera för det kompakta formatet. Baksätet kan justeras 14 cm framåt eller bakåt för att öka last- respektive benutrymme utefter behov. Bagagevolymen varierar mellan 385 och 455 liter beroende på baksätets inställning, och med fällda säten rymmer den upp till 1281 liter. Även det främre passagerarsätet kan fällas för att få plats med långa föremål.

Tre motoralternativ finns tillgängliga vid lanseringen, alla med framhjulsdrift:

  • 1,0 TSI (bensin), 95 hk: 3 cylindrar, femväxlad manuell
  • 1,0 TSI (bensin), 115 hk: 3 cylindrar, sexväxlad manuell/sjustegad DSG
  • 1,6 TDI (diesel), 95 hk: 4 cylindrar, femväxlad manuell/sjustegad DSG

Under 2019 kommer även 1,5 TSI (bensin), en 150 hk fyrcylindrig motor med sjustegad DSG.

Lansering sker under andra kvartalet 2019, men försäljningen är planerad att starta redan december 2018, då vi också får reda på de svenska priserna.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Volkswagen

Instagram

@driverzonese