Test

Volkswagen Passat GTE

Av Adam Sandström & Johan Vester

Test

Volkswagen Passat GTE

Av Adam & Johan

Volkswagen Passat har länge varit bland de topp fem bäst säljande bilarna i Sverige, och plug-in hybriden Passat GTE kan titulera sig den bäst säljande supermiljöbilen. Men är det verkligen en bra bil, eller är det endast miljöbilsstatusen med tillhörande förmåner som lockar? Häng med när vi tar en titt på Volkswagen Passat GTE!

Volkswagen Passat är en modell som hängt med länge. Den första generationen lanserades redan 1972, men har såklart genomgått enorma förändringar sedan dess. Den nuvarande generationen kallas internt B8 och lanserades som modellår 2015. I och med den senaste generationen ändrade Volkswagen sitt miljöfokus och fimpade gasdriften till förmån för en plugin-hybrid, vilken fick benämningen Passat GTE.

Passat GTE kommer som både kombi och sedan, där det förstnämnda är formatet som vi har testat. Senaste generationen har mycket raka linjer och hårda kanter, men det exteriöra formspråket känns i allmänhet igen från tidigare modeller. Strålkastarna med full LED-teknik på testbilen är ett tillval vilket ger fronten ett förvånansvärt sportigt utseende i mörker. Kombivarianten har en klassisk form med en blygsam lutning på bagageluckan för att maximera lastutrymmet. De stora avgasrören i bakre stötfångaren är funktionella, till skillnad från plastattrapperna många konkurrenter använder sig av för att ge sken av större ändrör. Testbilen var lackerad i Harvard Blue Metallic (7 900 kr) och utrustad med större 18-tums fälgar (7 400 kr).

VW Passat är vanlig på vägarna, men GTE-varianten känns enkelt igen framifrån med sina C-formade varselljus och den blåfärgade randen som löper längs bilens framsida.. Från övriga vinklar är den svår att skilja från mängden, men den som kollar närmare finner GTE-loggan både bak, fram och på sidorna. Laddluckan är gömd i grillen till höger om VW-märket, istället för bakom det som på några tidigare av Volkswagens laddbara bilar.

På insidan fortsätter temat med långa och raka linjer. Luftutblåsen ser ut att löpa längs med hela instrumentbrädan, och överlag ger interiören ett sobert och seriöst intryck. Bilen kommer utrustad med en pekskärm, vilken används för att navigera, styra radion och justera de flesta inställningar. Grundläggande funktionalitet som klimat, stolsvärme och ljudvolym kontrolleras med klassiska fysiska reglage, något vi tycker är en bra medelväg. Precis framför växelspaken finns ett utrymme som ska förstärka mobilsignalen, men det är alldeles för litet och ingen av redaktionens mobiltelefoner får plats. Bakom växelspaken finns två bra mugghållare som kan täckas för när de inte används och under armstödet finns ett hyfsat stort utrymme med dubbla USB-portar för laddning och uppkoppling via Android Auto och Apple CarPlay.

I baksätet finns det mycket gott om både ben- och huvudutrymme. Även bekvämligheten i mittensätet är godkänd och sätet är definitivt användbart även för de lite längre resorna. Batteriernas placering under sittbänken gör att det finns lika mycket utrymme som i vanliga Passat Sportscombi. Bakdörrarna är stora och gör det enkelt att till exempel fästa barnstolar. Den som vill lyxa till det lite för passagerarna rekommenderas att lägga till sätesvärme bak för kalla dagar, och panoramatak vilket ger en ljusare och rymligare känsla.

Bagageutrymmet rymmer 483 liter. Baksätet kan fällas 40:20:40 för att utöka utrymmet till 1613 liter. Själva fällningen har gjorts bekväm med reglage längst ut i bagageutrymmet för att slippa behöva luta sig hela vägen in till sätena. Den medföljande lastrumsmattan är gjord av plast med en extremt glatt yta, vilket gör det lätt att skjuta in last, men även att den glider omkring under färd. Detta blir extra tydligt i GTE:n eftersom du nästan alltid har en laddsladd där bak, vilken gör sig påmind när den far omkring i bagageutrymmet varje gång man accelererar, bromsar eller svänger. Denna detalj är i princip det mest irriterande med Passat GTE, något som förvisso kan ses som bevis på hur genomtänkt bilen känns i övrigt.

Som sig bör för en modern bil kan Volkswagen Passat fås med en stor mängd system som underlättar för dig som förare. Farthållare som håller avståndet till bilen framför är standard medan skyltavläsning, filhållningsassistent, släpbackningshjälp, 360-graders kamerasystem och varnare för fordon i döda vinkeln är exempel på tillval. Vi rekommenderar att lägga till det digitala instrumentklustret (Active Info Display), som fungerar bra med de olika körlägen som Passat GTE erbjuder. Även head-up display (HUD) finns som tillval, något som känns igen främst från bilar i premiumsegmentet. Eftersom du kan använda din mobiltelefons navigation genom bilens touchskärm rekommenderar vi att du inte spenderar 11 600 kr för bilens egna navigationslösning, även om det innebär att du inte kan få navigeringsinstruktioner i det digitala instrumentklustret eller på bilens HUD.

Drivlinan i Passat GTE kombinerar en 1.4-liters bensinmotor som ger 156 hk effekt och 250 Nm vridmoment med en elmotor på 115 hk och 330 Nm, som när de samarbetar för att driva framhjulen dock ger maximalt 218 hk och 400 Nm. Bilen startar i el-läget om batteriet är laddat, ett läge som fungerar mycket bra framförallt i stadstrafik. Den vridstarka elmotorn ger en direkt, konstant och tyst acceleration. Vid rödljus och i långsamma köer är det väldigt skönt att slippa ljudet och vibrationerna från förbränningsmotorn, även om den är utrustad med stop/start-teknik.

Volkswagen Passat GTE klarar upp till 130 km/h med endast elmotorn, därefter kickar alltid bensinmotorn igång. Räckvidden på endast el är enligt Volkswagen upp till 50 km, men vi såg aldrig en beräknad räckvidd över 41 km under vår testvecka. Trots att det är en bit kortare än den officiella siffran räcker det till jobbet för de flesta. Beroende på laddningsmöjligheter hemma och på jobbet kan detta innebära rejäla besparingar i såväl plånboken som i de lokala avgasutsläppen. Vid hemmaladdning brukar "bränslekostnaden" beräknas till 1,5-2 kr/mil för bilar som drivs på el, men värt att tillägga är att service är dyrare än för vanliga Passat.

I hybridläget försöker bilen optimera förbrukningen genom att främst använda elmotorn och inte koppla in bensinmotorn förrän den extra kraften behövs. Detta innebär att bensinmotorn nästan alltid är avstängd vid stillastående, precis som i el-läget. När bilen är i rörelse är det extremt svårt att märka när bensinmotorn sätts på och stängs av, om du inte trycker gasen i botten vilket ger en kraftig effektökning när bensinmotorn kommer igång. Den sexväxlade dubbelkopplingslådan gör mjuka och oftast sömlösa växlingar.

Det finns även ett GTE-läge, som är inriktat mot sportig körning. Bensinmotorn håller växlarna längre och ett fylligt men konstgjort motorljud spelas genom högtalarna. Den hyfsat höga systemeffekten och vridmomentet gör att bilen känns rapp för en familjekombi, men trots att GTE är bilens sportigaste läge är bilen fortfarande väldigt snabb med att stänga av bensinmotorn för att minska förbrukningen. Detta innebär tyvärr att den stängs av när du bromsar inför en kurva, vilket får till följd att accelerationen ut ur den blir lidande i väntan på att motorn ska starta. Detta ger ett allt annat än sportigt intryck, och vi önskar att Volkswagen hade erbjudit en inställning för att tvinga motorn att förbli på.

Överlag är körupplevelsen i Passat GTE mycket bra, framförallt i stadstrafik och på motorvägen. Styrningen är lätt och precis, och bilen känns stabil och förutsägbar även i högre hastigheter. Tillsammans med den moderna farthållaren krävs det ytterst lite ansträngning för att köra längre sträckor. Den som prioriterar sportig körning borde kanske se sig om efter andra alternativ; utöver den nyckfulla motorn är fjädringen för mjuk och framhjulsdriften ger bilen en tendens att understyra. Det är tydligt att VW inte vill att deras eldrivna Passat ska vara enda bilen utan sportläge, men frågan är om de inte hade gjort bättre i att utelämna GTE-läget till förmån för något annat kul, då det på egen hand inte räcker för att påverka körupplevelsen nämnvärt.

Priserna för Volkswagen Passat GTE Sportscombi börjar på 436 000 kr, en bra bit över de 289 000 kr som en basutrustad Passat Sportscombi kostar. För de extra pengarna får du dock utöver hybrid-drivlinan även lite trevlig extrautrustning, exempelvis sätesklädsel i läder och alcantara, LED-strålkastare och onlinetjänster. Efter 1 juli 2018 får privatpersoner dessutom tillbaka drygt 28 000 kr med det nya bonus/malus systemet, och har du rätt körmönster gör du också din lokala miljö en stor tjänst med låga driftkostnader som en bonus.

Konkurrenterna utgörs främst av Kia Optima PHEV och förra generationens Volvo V60 D5 Twin Engine. Båda dessa har dock betydligt mindre kraftfulla elmotorer på ca 70 hästkrafter (mot Passat GTE:s 115). Volvon kostar ungefär lika mycket men är trängre och kommer sämre utrustad i standardutförande – dessutom kommer den snart att sluta säljas. Nya Volvo V60 kommer som plug-in hybrid men med prestandafokus (340 eller 390 hk) och priser från 518 900 kr. Även Volvo V90 T8 kan ses som en konkurrent, men har också prestandafokus och högt pris. Kian är däremot billigare (404 900 kr) och har längre räckvidd på el än Passaten, men dess interiör håller inte riktigt samma kvalitet.

Att Passat GTE är populär tack vare sin hybridteknik och tillhörande förmåner är svårt att blunda för. Med det nya bonus/malus-systemet och det rabatterade förmånsvärdet för miljöbilar gör den sig bra som förmånsbeskattad tjänstebil, och det är antagligen till företagsbranschen de flesta GTE levereras. För privatpersoner är det drygt femtio procent högre priset mot vanliga Passat Sportscombi inte lika attraktivt, och vanliga Passat förblir Volkswagens bästsäljare i storleksklassen, med fler än dubbelt så många nyregistreringar under 2017.

Det höga priset till trots är vi imponerade av Volkswagen Passat GTE. Bilen har gott om utrymme, bra byggkvalitet, lagom prestanda och är tyst och bekväm. Utöver sin hybridteknik känns den inte särskilt speciell, men det är väldigt svårt att hitta några större problem med den. Med facit i hand kan vi konstatera att Volkswagen Passat GTE är en riktigt bra vardagsbil, och det är föga förvånande att den är sveriges bäst säljande supermiljöbil.

Publicerad 2018-05-29 kl 12:28.

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Slumpad bild från Instagram
Följ oss!
Facebook Instagram