Artikel
Volkswagen lanserar eldrivet kombikoncept
Inför Los Angeles Auto Show visar Volkswagen upp sin sjunde konceptbil ur den eldrivna ID.-serien. Den här gången rör det sig om något som varit sällsynt men efterlängtat i elbilsvärlden – en riktig kombi.
Konceptet kallas för ID. SPACE VIZZION och bjuder på gott om utrymme. Bilen mäter 4,96 meter på längden, vilket är tre centimeter längre än Volvo V90. Den är dock något smalare och högre. Där en förbränningsmotor traditionellt hade huserat finns nu utrymme till annat vilket lett till stora interiörutrymmen jämfört med andra bilar av samma storlek. Under bagagegolvet finns speciella hållare för eldrivna longboards för att ta sig sista biten från parkeringen till destinationen.
Instrumentklustret har minskat till en mindre skärm som endast visar det viktigaste, och kompletteras istället med en stor head-up-display med AR (förstärkt verklighet) som visar ytterligare information som kan vara intressant för föraren, såsom navigation. Även en interaktiv ljuslist förmedlar information till föraren. Infotainmentsystemet styrs via en 15,6” stor pekskärm (samma storlek som i Tesla Model 3).
Interiören är klädd i ett nytt, miljövänligt material som Volkswagen kallar för AppleSkin, vilket ska vara lika beröringsvänligt och skönt mot huden som läder. Av miljöskäl används också en kromliknande färg istället för krom på både interiör- och exteriördetaljer. För att spara utrymme i mittkonsolen har växelväljaren flyttat till ett reglage på ratten, såsom på BMW i3 och modeller från Mercedes och Tesla.
Bilen är bakhjulsdriven och elmotorn har en effekt på 279 hk, men en starkare konfiguration med ytterligare en elmotor på framaxeln för fyrhjulsdrift har också tagits fram. Den senare har en systemeffekt på 340 hk och gör 0–100 km/h på 5,4 sekunder. Energin lagras i ett platt batteri under kupégolvet och har en kapacitet på 77 kWh, vilket ska räcka till imponerande 590 km enligt WLTP-körcykeln.
Den som lockas av ID. SPACE VIZZION och vill ha något liknande på uppfarten får dock vänta ett tag till. En produktionsklar version förväntas inte presenteras förrän mot slutet av 2021 – räkna därför inte med att se den på vägarna innan mitten av 2022.
Publicerad 2019-11-20 kl 20:57.
Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!
Läs mer!