Polestar lanserar elbilen Polestar 2 - Driverzone

Artikel

Polestar lanserar elbilen Polestar 2

Artikel

Polestar lanserar elbilen Polestar 2

Av Adam Sandström

I ett försök att ta sig an storsäljaren Tesla Model 3 presenterar Polestar nya modellen Polestar 2, tillverkarens första renodlade elbil. Precis som sin amerikanska konkurrent har Polestar valt att endast sälja bilen online.

Volvoägda Polestar presenterade igår sin första rena elbil, Polestar 2. Den nya modellen kommer konkurrera direkt med Tesla Model 3, och börjar produceras i februari 2020 i Polestars fabrik i Kina. Den nya modellen bygger på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture) som utvecklats gemensamt inom Volvo Car Group, och som redan ligger till grund för Volvo XC40.

Trots att Polestar är ett eget märke är det tydligt att mycket av filosofin, designen och många av delarna i Polestar 2 kommer direkt från Volvo. Den nya modellen är extremt lik konceptbilen Volvo 40.2 och mäter 4,61 meter på längden, 1,80 meter på bredden och 1,48 meter på höjden.

– Vi beslutade oss för att tillföra segmentet något nytt. Vår avantgardistiska design har utvecklats från Polestar 1 och fått ett djärvare uttryck med mer edge. Vi har även designat en vegansk standardinteriör med progressiva textilier som kommer att tilltala den framsynta publik som kommer att prenumerera på Polestar 2, säger Maximilian Missoni, designchef på Polestar.

Batteriet består av 324 celler med en total kapacitet på 78 kWh, och kommer att ha en räckvidd på omkring 500 km enligt WLTP-körcykeln. Polestar 2 drivs av en elmotor på vardera axel och har en total effekt på 300 kW (408 hk) och 660 Nm vridmoment. Accelerationen från 0 till 100 km/h ska klaras av på under fem sekunder. Det kommer även ett prestandapaket som tillval med dämpare från Öhlins, bromsar från Brembo, unika 20-tums fälgar och guldfärgade designdetaljer.

Polestar 2 blir utan klassisk knapp för att starta igång bilen. Användarens smartphone agerar nyckel, och efter att ha satt sig i förarsätet är det bara att lägga i “drive” och köra iväg. Instrumentklustret är helt digitalt och infotainmentsystemet styrs via en 11-tums touchskärm, med ett helt nytt operativsystem som baseras på Android och som gör det möjligt att installera appar, streama musik från internet och uppdatera systemet utan verkstadsbesök.

– Polestar 2 är vår första renodlade elbil och första volymmodell. Allt kring bilen har utformats och konstruerats med passion och engagemang. Som ett elektriskt prestandamärke och genom den kommande lanseringen av helt elektriska bilar är Polestar fast beslutet att ta itu med världens utmaningar när det gäller luftkvalitet. Polestar tillverkar elektriska prestandabilar som är fantastiska att äga och köra, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Polestars köpupplevelse blir mycket lik Teslas. Bilarna kommer endast kunna beställas online och de som vill provköra kommer kunna besöka några av tillverkarens showrooms (så kallade Polestar Spaces) som kommer att finnas på centrala platser. Riktpriset för Polestar 2 kommer börja på 39 900 euro, men under det första året kommer endast en dyrare version med ett riktpris på 59 900 euro att säljas. Då ingår ett premiumpaket med ljudsystem från Harman Kardon, panoramatak med Polestar-logga och Pixel-LED strålkastare. Den som är intresserad kan konfigurera och förboka en bil redan nu på Polestars hemsida.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese