Nya Audi A7 är här - Driverzone

Artikel

Nya Audi A7 är här

Artikel

Nya Audi A7 är här

Av Adam Sandström

Audi visade ikväll upp nya Audi A7 i det sprillans nya Audi Design Center i Ingolstadt, Tyskland. Inte helt oväntat har vi redan sett många av nyheterna i Audi A8, men A7 har mer fokus på design och sportighet.

Förra (och första) generationens A7 lanserades 2010, och upptaderingen är välbehövlig, framförallt invändigt. Audi talar mycket om att A7 handlar om design och sportighet, men inga dramatiska förändringar har skett designmässigt. I fronten har nya Audi A7 en ännu bredare och lägre grill och smala lampor. Framljusen kommer i tre versioner och toppvarianterna består av 12 separata lampsegment, i toppversionen finner vi Audi laser light. Bakifrån kan vi se att den likt A8 har fått bakljus som sträcker sig över hela bilens bredd. Från sidan är silhuetten samma som förra generationen; lång motorhuv, korta överhäng och en bak som inspirerats av lyxjakter, Audi beskriver proportionerna som perfekta. Överlag ser den ut ganska precis som väntat med formen från gamla A7 men stilen från nya Audi A8.

På insidan känner vi igen oss från Audi A8. Det är en minimalistisk design och mycket horisontella linjer som gäller. Audis MMI system och klimatkontroll har nu integrerats till endast två touch-skärmar som ger haptisk feedback (vibrationer), men kan också styras genom röstkontroll. Entast ett fåtal knappar finns kvar, bland annat för volym. Överlag syns det att interiören är högteknologisk, men de som gillar knappar (inklusive mig själv) blir besvikna.

Precis som i Audi A8 är ett mildhybrids-system standard i Audi A7. Detta minskar utsläppen bland annat genom att kunna coasta i elektriskt läge. Till en början lanseras A7 endast med en treliters V6 bensinmotor som producerar 250 kW och 500 Nm och parats ihop med en 7-växlad S-tronic växellåda och Quattro fyrhjulsdrift. Flera sex- och fyrcylindriga motorer kommer att följa kort efter produktionsstart.

Audi ser A7 som det bästa av tre världar; designen av en coupé, rymligheten från en sedan och mångsidigheten av en kombi. Interiörlängden har vuxit med 21 mm och även huvudutrymmet i baksetet har ökat. Framtill kan nya säten fås med en mångd inställningsmöjligheter, ventilation och massage, men fler alternativ finns. Till baksätet står valet mellan två individuella komfortsäten eller en sittbänk med tre säten. Bagagen har anpassats för att få plats med två golfväskor horisontellt, och tymmer 535 liter med baksätena uppfällda, och 1390 liter med dem nedfällda.

Audi A7 kommer att produceras i Neckarsulm och kommer att lanseras i Tyskland mot slutet av februari 2018, här i Sverige får vi vänta några veckor extra, till mars. Rekommenderat pris för Audi A7 Sportback 55 TFSI 340hk Quattro blir 662 000 kr, beställningar kan läggas från november. Vid beställning kan du välja bland 15 färger, varav åtta är nya, samt om du vill ha S line exteriörpaket.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Audi

Instagram

@driverzonese