Audi uppdaterar minstingen A1 - Driverzone

Artikel

Audi uppdaterar minstingen A1

Av Adam Sandström

Artikel

Audi uppdaterar minstingen A1

Av Adam Sandström

Som en blixt från klar himmel presenterar Audi andra generationen av A1 Sportback, en uppdatering av tillverkarens minsta variant med nya mått och inspiration från historiska rallybilar.

Audi A1 har vuxit rejält – hela 56 millimeter – men trots sin nya längd på 4,03 meter är den fortfarande kortast i modellprogrammet. Bredden förblir oförändrad på 1,74 meter och höjden har minskat något till 1,41 meter. Den uppdaterade fronten fortsätter att domineras av Audis singleframe-grill och strålkastarna i full LED (tillval) har tagit designinspiration från seglingsvärlden. I anslutningen mellan motorhuv och front finns tre slitsar som är en hyllning till rallybilen Audi Sport quattro S1 från 1984.

Även sidorna är inspirerade av Audi Sport quattro, något som syns på de breda och sluttande C-stolparna, en detalj som även syns i den nyligen presenterade Audi Q8. Med tillvalspaketet S line läggs ytterligare fokus på ett sportigt utseende, bland annat genom större luftintag och dubbla ändrör. Vid introduktionen kommer en specialutgåva som baseras på S line att finnas tillgänglig, vilken inkluderar 18-tums fälgar, mörktonade strålkastare och bakljus samt ännu fler svarta detaljer.

På insidan har Audis mål varit att skapa “den sportigaste interiören i klassen”. Resultatet är en förarfokuserad layout där reglagen är vinklade mot föraren. Ett heldigitalt instrumentkluster är standard, men den som vill åt alla nymodigheter får kryssa i Audi Virtual Cockpit på tillvalslistan får att få tillgång till ytterligare funktionalitet såsom kartor i instrumentklustret. Infotainmentsystemet styrs genom en touchskärm, men till skillnad från andra modeller som Audi lanserat på sistonde består kontrollerna för klimatsystemet fortfarande av fysiska knappar och reglage.

Som sig bör för en Audi är tillvalslistan lång. På denna finner vi till exempel det utökade navigationssystemet MMI Navigation plus som beräknar rutter i molnet och tar hänsyn till köer, adaptiv farthållare, och ljudsystem från Bang & Olufsen.

Motorutbudet kommer endast bestå av bensinmotorer mellan 95 och 200 hästkrafter där alla utom toppvarianten kan fås med en manuell eller sjustegad S tronic dubbelkopplingslåda. I toppmodellen med 200 hk är det istället en sexväxlad S tronic som gäller. Alla motorer har turbo, direktinsprutning och partikelfilter.

Försäljningsstart i Sverige blir i augusti med marknadsintroduktion i november. Svenska priser är inte fastställda men i Europa kommer de börja på under 20 000 euro.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Tester av Audi

Instagram

@driverzonese