Renault Zoe - Driverzone

Test

Renault Zoe

Av Adam Sandström

Test

Renault Zoe

Av Adam Sandström

Hur kul det än är och hur bra det än låter att köra muskelbilar som drar mycket bensin är det tyvärr inte hållbart att alla kör den typen av fordon. Utsläpp från fordon på land står för omkring 15% av utsläppen av växthusgaser. Som tur är finns det bilar som inte orsakar utsläpp, och fler är på väg. Jag har tidigare kört Nissan Leaf och BMW i3, men dessa ser lite speciella ut. Genom elbilspoolen Move About har jag fått tag på en Renault Zoe, en mer diskret elbil, över helgen, och här är en recension!

På utsidan är det svårt att se att Renault Zoe är lite annorlunda än de flesta andra bilar, Renault Zoe är anonym och ser ut som vilken lite mindre bil som helst (till skillnad från många andra elbilar (jag tänkter på dig, BMW i3)). Den smälter in bra i de flesta miljöer och är inget för den som vill att folk ska glo imponerat på deras bil. Karossen har hatchback-form och mestadels mjuka linjer, men lite mer hårda vinklar och skarpare kanter i lamparmaturerna, både fram och bak. När de är släckta ser framlyktorna mycket väl ut att kunna innehålla en LED-ring, men när de tänds visar det sig vara en vanlig, tråkig, lite smågul glödlampa, som inte direkt gör natt till dag. Handtagen till de bakre dörrarna är dolda i det bakre, nedre hörnet av rutan på dörren, och är väldigt plastiga, när man öppnar dörrarna känns det som att hantaget ska böjas sönder eller lossna.

Interiören är ljus och trevlig. Bilen är relativt hög, så man sitter inte lågt och sportigt, men har istället bra sikt och gott om huvudutrymme. Även här finns det inte särskillt många ledtrådar om att det rör sig om en elbil, men den största är att instrumentbrädan visar batteriets laddning och inte har några någon vanlig varv- eller hastighetsmätare, utan endast en digital hastighetsmätare. Uppdaterings-frekvensen på hastigheten är dock för låg för min smak och jag föredrar en gammal hedlig analog mätare. Infotainment-systemet har det mesta man behöver, inklusive navigation, bluetooth-koppling till mobilen m.m, och har lagom med animationer som flyter bra, men det tar oftast en sekund eller två innan de börjar. Back-kameran är skarp men sitter utsatt och är oftast så skitig att man inte ser något ändå. Tyvärr finns inte knappar för att ändra volym och låt på ratten utan på en konstig och klumpig extra spak under vindrutespaken (jag sträckte mig oftast till inforainment-skärmen). I mittkonsolen finns flertalet fack att lägga ifrån sig mindre ägodelar i, men ingen är täckt, mugghållarna är på tok för små och knappen för stolsvärme sitter väldigt konstigt till på sidan av mittkonsolen. Materialen i kupen känns ganska plastiga, men i den här prisklassen kan man inte förvänta sig mycket mer än så.

Första gången jag körde iväg blev jag förvånad, det var inte ljudlöst som jag förväntat mig, istället lät det som att jag körde ett rymdskepp! Efter att ha funderat lite och hittat knappen för att stänga av det konsgjorda ljudet (som är gjort för att uppmärksamma gående i låga hastigheter) gled bilen istället iväg helt ljudlöst, och allt kändes mycket bättre. Fastän jag kört andra elbilar förut är det lika fascinerande varje gång. Trots att motorn bara är 90hk känns Renault Zoe hyffsat pigg i stadstrafik. Tack vare att den har lika mycket vrid oavsett varvtal, och eftersom att bilen inte heller behöver växla ger det mjuka och konstanta accelerationer och inbromsningar som är mycket behagliga. Det är mer körglädje i en BMW i3, delvis tack vare den starkare motorn (170hk) men det är inte Renault Zoes primära mål att vara en rolig körupplevelse.

Renault Zoes dämpning är hyffsat behaglig i stadsmiljö och större vägar, men på mindre landsvägar där lagningarna och groparna är för många för att räkna håller den inte hela vägen. När man kommer upp i hastighet börjar man höra ordentligt med ljud från vägen, men det beror inte bara på att Renault Zoe inte har särskillt mycket isolering, men också för att man helt enkelt tänker mer på det när man inte hör motorn. När man kör ut på stora motorvägar (90+ km/h) försvinner dock den sköna och avslappnade körkänslan, inte för att bilens prestanda inte räcker till utan för att man blir så orolig över hur fort räckvidden försvinner. Bilen har tillräckligt med vrid för att accelerera om i de flesta omkörningssituationer, men hastigheten är elektroniskt begränsad till 135km/h, i ECO-läget till 94km/h.

Det är i dagsläget omöjligt att recensera en elbil utan att prata om räckvidd och laddtider. Batteriet i bilen jag testade hade en kapacitet på 22 kWh, som enligt Renaults marknadsföringsmaterial kan ge upp till 240km räckvidd (NEDC), men när jag hämtade bilen fulladdad var den beräknade räckvidden baserat på tidigare körning ca 120km, något som jag upplevde som rimligt baserat på min förbrukning med bilen. Renault har även nyligen släppt ett batteri med 41 kWh kapacitet. Räckvidden kan dock variera kraftigt beroende på väder och temperatur, och testförhållandena var inte särskillt gynsamma för bilen under min testperiod(0-3 grader celsius, småregn och blött på vägarna, vinterdäck).

Om man är villig att offra lite komfort och prestanda så kan man förlänga räckvidden ytterligare. Med ECO-läget är topphastigheten begränsad till 94km/h, och bilen ger inte max kraft vid accelerationer. Att stänga av Air Condition och/eller värmare kan också spara på energi. Eftersom att motorn inte blir så varm som en förbränningsmotor (högre effektivitet i elmotorer) används ett separat värmeelement för ändamålet. Dock är det mycket synd att bilen saknar rattvärme, med ratt- och stolsvärme hade man kunnat klara sig ganska länge utan värme.

Renault Zoe klarar av laddning med upp till 22kW, vilket man kan tro innebär att den med snabbladdare kan ladda fullt på en timme, men det stämmer tyvärr inte. Laddningen går långsammare mot slutet för att inte "spilla över", så på en timme kan man ladda ett tomt batteri till ungefär 80%. Med det nya och större batteriet (41 kWh) kan du ladda längre räckvidd på en timme, eftersom att det inte är lika nära full kapacitet då så kan den ladda med full effekt under hela timmen. Att ladda hela batteriet (22 kWh) tar enligt Renault själva ca 1 timme och 45 minuter. Det finns laddningstekniker som kan ladda med dubbelt så hög kapacitet, men Renault har valt att inte stödja dessa för att istället optimera kapaciteten vid laddning från vanliga eluttag. Trots det tar det 13,5 timmar att ladda batteriet fullt från ett vägguttag.

Elbil är fortfarande inte för alla. Det finns bilar som kan ta dig väldigt långt och kan ladda snabbt (Tesla Model S/X), men de är i en prisklass som inte passar så stor del av befolkningen. För att använda Renault Zoe till vardaglig pendling året om får du ha max ca 50km till jobbet, eller 100km om du har tillgång till laddare på jobbet (med 22kWh batteriet). Eftersom det är ytterst få som skulle vara villiga att stanna på en laddstation flera dager i veckan behöver du också ha möjlighet att ladda hemma för att ha full laddning varje dag. Renault Zoe passar väldigt bra hos de flesta som bor i eller i närheten av en storstad och har möjlighet att ladda hemma, det är nog ytterst få som kör mer än 20-25 mil per dag (möjligt med 41kWh batteriet), och att slippa stanna på bensinstationer men ändå ha full "tank" varje morgon är bekvämt. Med pengarna man sparar på bränsle kan man hyra bil eller gå med i bilpool de gånger man behöver åka långt.

För närvarande är Renault Zoe, och de flesta andra elbilar helt enkelt mest lämpade för de som bor i villa i en granskommun till en storstad. De som har en annan bil för långresor eller är villiga att ge upp komforten med att inte behöva planera dem i förväg och istället boka hyrbil, bilpool etc när de ska åka långt. De som är villiga att göra kompromisser för en ordentlig boost till sitt miljösamvete. Tillhör du någon av dessa kategorier så blir du nog ganska nöjd med Renault Zoe, det är en trevlig bil som transporterar dig tyst och bekvämt dit du ska. Tillhör du inte dessa kategorier men ändå vill göra ditt för miljön, kan du inte så mycket mer än att sitta lungt i båten, batteri- och laddningsteknik förbättras hela tiden, och det kommer en mer passande bil för dig!

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese