Jaguar XE 20d - Driverzone

Test

Jaguar XE 20d

Test

Jaguar XE 20d

Av Adam Sandström

Jaguar är en av de senaste tillverkarna att ge sig in i segmentet med kompakta premiumsedaner. XE började säljas 2015, och var den första att byggas på Jaguar Land Rovers iQ[AI] plattform. Det satsades mycket på kördynamik i ett försök att slå BMWs 3-serie på dess hemmaplan. Lyckades de? Häng med när vi tar en närmare titt på Jaguars senaste sedan och undersöker hur bra XE står sig mot sin tyska rival.

Jaguar XE har en typisk sedankontur och är lik storasyskonet Jaguar XJ, men i ett lite sportigare utförande/lite sportigare tappning. Den är slank och motorhuven slutar ganska lågt. På motorhuven börjar flertalet designlinjer varav en på varje sida löper längs med hela bilen, över dörrhandtagen, ända längst bak. I fronten hittar vi en stor grill med Jaguar-logga i mitten och längs med hela nederkanten hittar vi ytterligare luftinsläpp (de på kanterna är attrapper). Lamporna är av Xenon-typ och har en LED-remsa som går längs med ytter- och nederkanten av lyktan, och känns igen från resten av Jaguars modellprogram. Testbilen har 19-tumsfälgar (tillval), och personligen tycker jag den är riktigt snygg.

Interiören är stilren och modern, och i linje med min personliga preferens har Jaguar valt att ha kvar många knappar istället för att endast ha en stor skärm. Knapparna har bra känsla och ordentligt klick, fastän de är gjorda av plast. På mittkonsolen finner vi en stor och plan pianolackad yta med mugghållare som enkelt får repor och fingeravtryck. Under armstödet finns USB- och AUX-uttag samt relativt gott om utrymme för småsaker. När tändningen slås på stiger växelväljaren upp ur mittkonsolen vilken man sedan kan vrida på för att välja växel.

Byggkvaliten och materialen känns okej i Jaguar XE, men inte lika bra och genomtänkt som det tyska motståndet. Med utrustningsnivå Pure känns den tyvärr inte så premium som den borde. Som standard kommer bilen utan varken Xenon-lampor eller klädsel i läder eller motsvarande, något jag anser behövs för att Jaguar XE ska kännas som en riktig premiumbil. Alla andra utrustningsnivåer innehåller detta och gör XE till en väldigt trevlig bil även på insidan.

Infotainment-systemet lämnar en hel del att önska. Systemet är trögt och grafiken är inte i toppskiktet. Touch-gränssnittet är långt ifrån lika enkelt att hantera som de tre stora premiumtyskarnas med deras olika inmatningshjul. Dock finns de flesta funktionerna och menystrukturen är hyfsat logisk. Testbilen är utrustad med ett ljudsystem från Meridian med 380W uteffekt, vilket levererar bra kvalitet och ljudvolym. Systemet kan uppgraderas till en större skärm och till ett ljudsystem på hela 825W. Jaguar erbjuder också en app med funktioner som låter ägaren låsa bilen och styra fönstrena från sin telefon , men inget digitalt instrumentkluster finns på tillvalslistan.

Sittpositionen är låg och sportig, och sätena är bekväma. Sikten bakåt är dålig och A-pelarnas lutning gör att de blockerar stora ytor i kurvor och korsningar. Jaguar XE bygger på en plattform som var helt ny när XE lanserades, och sedan har använts i bland annat Jaguar F-Pace. Bland annat är chassit till stora delar gjort av aluminium och viktfördelningen är nära 50:50.

Jaguar XE är väldigt rolig att köra. Styrningen, den avancerade hjulupphängningen och bra viktfördelning gör att Jaguar XE har grymma köregenskaper och tar kurvor med bra kontroll. Växelpaddlar på ratten kommer som standard vilket erbjuder möjligheten att välja växel själv för lite sportigare känsla. Bakhjulsdriften skapar en skön känsla av att bli puttad istället för dragen ur kurvorna. Trots detta är den även komfortabel vid längre sträckor på lands- och motorvägar.

Baksätet i Jaguar XE är en bra bit från klassledande. Benutrymmet är varken bra eller dåligt men den snygga utsidan har gjort att huvudutrymmet är något begränsat. Mittensätet är knappt användbart då bulan i golvet är bred och hög. Bagageutrymmet är bland de minsta i klassen och har en något ojämn och opraktisk form. Baksätena kan fällas från bagageutrymmet men mekanismen känns improvisatorisk och ser ut som något som Jaguar har glömt att sätta en skyddspanel över.

Priserna på Jaguar XE börjar på 342 900 kr, då med en dieselmotor som producerar 163 hk, vilka levereras till bakhjulen genom en manuell växellåda. Det finns flertalet andra motorer att välja på, diesel upp till 240hk och bensin hela vägen upp till 380hk, många med valet mellan både bak- och fyrhjulsdrift. Drivlinan i testbilen – 180hk diesel med automat – kostar från 379 900 kr. Lägg till större fälgar, parkeringspaket, bekvämlighetspaket och Meridian-ljudsystemet så nås testbilens utrustningsnivå, och ett pris på ca 440 000 kr.

Jaguar XE är en trevlig och sportig bil med mycket bra körkänsla, men intressenter rekommenderas starkt att lägga till 22 000 kr för utrustningsnivån Prestige. Jaguar XEs starka sidor är främst köregenskaperna och en snygg utsida, men det kommer med kompromisser i praktikalitet och infotainment. BMWs 3-serie är mer mångsidig och därmed fortfarande det bättre valet för de flesta.

Publicerad .

Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!

Läs mer!

Instagram

@driverzonese