Artikel
Mercedes uppdaterar GLE SUV
En vecka efter lanseringen av den elektriska SUV:en Mercedes EQC är det dags för ytterligare en SUV från det tyska premiummärket. Den här gången är det däremot en ny generation av en befintlig modell, Mercedes GLE, och även fast den kommer som plug-in hybrid drivs den i stardardutförande av en konventionell förbränningsmotor.
Exteriört är det en evolutionär uppdatering. Mycket arbete har lagts på aerodynamiken och Mercedes GLE ska nu ha den lägsta luftmotståndskoefficienten i klassen (Cd 0.29). Detta åstadkoms bland annat med hjälp av strömlinjeformade backspeglar, ett täckt underrede och aerodynamiska detaljer kring hjulhusen och bakljusen. Nya LED-strålkastarna ULTRA RANGE MULTIBEAM LED lyser så starkt som regelverket tillåter och har en räckvidd på 650 meter.
Interiören har fått sig en större – och välbehövd – uppdatering. Mercedes GLE tillhör segmentet som i Europa kallas för fullstora SUV:ar (på andra sidan Atlanten kallas de för mellanstora). Kategorin delas med bland annat Volvo XC90, Audi Q7 och BMW X5, vars nya teknik och moderna interiörer har gjort att Mercedes GLE börjar visa sin ålder.
Det dominerande inslaget är två 12,3 tum stora skärmar, en för förarinformation och en för infotainment. Mjukvaran är senaste versionen av MBUX - Mercedes-Benz User Experience som debuterade i nya Mercedes A-klass. Systemet kan styras direkt på touchskärmen, med touchpad eller röstkommandon. Nytt i nya GLE är en sensor som kan känna av arm- och handrörelser, och kan skilja på om det är föraren eller passageraren som utför dem.
Materialen är exklusiva med många läderklädda ytor. Stora grepphandtag sitter på mittkonsolen som låter passageraren hålla i sig vid körning i tuff terräng eller när när det går lite snabbare.
För att underlätta för föraren har nya GLE aktiv styrningshjälp och adaptiv farthållare som saktar in inför kurvor och korsningar. Den kan även varna dig om du är på väg att öppna dörren när en bil eller motorcykel närmar sig och hjälpa dig att backa med släp. Körning i köer är i princip helt automatiserat och på flerfiliga vägar håller sig bilen i kanten av filen för att låta räddningstjänst ta sig förbi.
Ett nytt fjädringssystem har utvecklats för ökad komfort, E-ACTIVE BODY CONTROL, som kombineras med luftfjädring. Resultatet är det enda systemet på marknaden som kan kontrollera fjäder- och dämpningskrafterna individuellt för varje hjul. Utöver att ge hög komfort oavsett underlag kan systemet få bilen att luta i kurvor som en motorcykel och sänka bagagen för att underlätta lastning.
Andra sätesraden har fått ytterligare sju centimeter benutrymme, detta tack vare den förlängda hjulbasen som nu är 2995 mm. Takhöjden har ökats och även baksätena kan justeras elektriskt. Bagagen rymmer 825 liter, mer än både Volvo XC90 och BMW X5 men något mindre än Audi Q7. Alla tre säten i andra raden kan fällas individuellt och med alla nedfällda blir lastvolymen 2055 liter.
Nya Mercedes GLE lanseras till en början med ett val av drivlina, Mercedes GLE 450 4MATIC, vilket innebär en rak sexcylindrig bensinmotor kopplad till en nioväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift. Motorn levererar 367 hk (270 kW) effekt och 500 Nm vridmoment. Fler drivlinor, inklusive flera dieselmotorer och en plug-in hybrid, kommer lanseras vid ett senare tillfälle. Alla drivlinor får fyrhjulsdrift. I drivlinor med fyrcylindriga motorer kommer fyrhjulsdriften vara låst till 50% kraft till framhjulen och 50% till bakhjulen, men för övriga kan kraften fördelas mellan 0-100% både bak och fram.
Lansering sker i början av 2019 till ett ännu ospecificerat pris, men den nuvarande generationen kostar från 640 000 kr och den nya lär antagligen inte bli billigare.
Publicerad 2018-09-13 kl 14:56.
Registrera dig på vårt nyhetsbrev för att bli uppdaterad när vi släpper nya tester!
Läs mer!