Genom att stå bakom nästan var femte laddbar bil som såldes i Europa under 2018 är BMW Group störst på marknaden. Under nästa år hoppas koncernen på att ha sålt totalt en halv miljon elbilar.
Försäljningen av laddbara bilar ökar kraftigt i hela världen, och i Europa verkar BMW Group bli årets vinnare. Under perioden januari–november i år har de stått för 17% av alla laddbara bilar som sålts i Europa, och totalt sett har de sålt drygt 125 000 laddbara bilar i hela världen under samma period.
BMW Group inkluderar BMW och Mini, som tillsammans har nio laddbara modeller på marknaden. Trots detta är endast en av dem en ren elbil (BMW i3), medan alla andra av koncernens laddbara bilar är plug-in hybrider. Var femte BMW 5-serie sedan som säljs är en plug-in hybrid, och av Mini Countryman, BMW 2-serie Active Tourer och BMW X1 (som endast säljs som plug-in hybrid i Kina) är över 10% av bilarna som säljs plug-in hybrider.
BMW har som mål att under 2019 passera totalt 500 000 sålda elektrifierade bilar. År 2025 ska det finnas 25 elektrifierade modeller i deras utbud, varav 12 helt elektriska.