Sportig design, stora lastutrymmen och utmärkt körprestanda – allt i samma bil. Med X4 försöker BMW tilltala den som inte vill kompromissa, men frågan är om inte effekten blir den motsatta. Häng med när vi testar ett av tillverkarens senaste tillskott i SUV-kategorin.
BMW X4 tillhör den kategori bilar som antagligen har mest polariserande design, tillsammans med storebror X6 och konkurrenterna Mercedes GLC Coupé och GLE Coupé. Vissa gillar dem för att de ser maffiga, muskulösa och starka ut medan andra anser att de bara ser ut som klumpiga kompromisser som varken är optimala som SUV eller coupé.
BMW X4 är nära besläktad med BMW X3 och de är i princip samma bil med olika skal. X3 har en klassisk SUV/SAV-form med ett tak som fortsätter plant nästan hela vägen bak för maximalt utrymme och funktionalitet, medan X4 har ett tak som sluttar kraftigt redan efter B-stolpen och istället riktar sig till den som gärna offrar lite praktikalitet för en sportigare exteriörform.
Precis som med nästan varje ny generation i BMW:s X-serie har njurgrillen vuxit, och dominerar nu fronten ännu mer än tidigare. Grillen har utrustats med spjäll, som stängs för att minska luftmotståndet och öppnas först när motorn behöver större luftflöde. På båda sidor om grillen sitter LED-strålkastare som standard, med adaptiv funktion som tillval. Bakljusen har fått en betydligt tunnare design än tidigare vilket får bilen att se bredare ut, något som förstärks av bredare spårvidd och kraftigare bakparti. Alla modeller har dubbla avgasrör.
Testbilen var utrustad med M Sport X exteriörpaket vilket förser modellen med en blandning av sportiga exteriörelement och mer klassiska SUV-detaljer. Fronten får LED-dimljus och andra luftinsläpp på den nedre delen jämfört med standardutförandet. De vanligtvis svarta plastdetaljerna på sidan och området kring avgasrören får en ljusgrå färg och annan design. På alla modeller sitter lampor i sidokjolarna bakom framhjulen som lyser upp marken med ett välkomnande sken när bilen låses upp.
Insidan erbjuder en interiör som känns igen för de som är bekanta med BMW. Framsätena är mycket bekväma och har goda inställningsmöjligheter. Den ljusa läderklädseln får kupén att kännas rymligare, men fläckas lätt av jeansplagg. Vi rekommenderar den som inte vill ha svart läderklädsel att kolla in de färger som BMW kallar för Cognac och Caramel då de är hyfsat ljusa men inte lika känsliga för smuts. På natten syns den trevliga interiörbelysningen tillsammans med den röda bakgrundsbelysningen på knappar och reglage. Byggkvalité och materialval är mycket bra och interiören känns modern, men den som förväntar sig att allt ska styras via touch blir besviken. Redaktionen uppskattar dock att många vanliga funktioner kan styras med fysiska reglage och tycker BMW har en nära optimal fördelning mellan touch och klassiska reglage.
Infotainmentsystemet iDrive styrs via touch på infotainmentskärmen, röststyrning (ej på svenska), gester eller med ett scrollhjul (iDrive controller) bredvid växelspaken. Det sistnämnda är vår favoritmetod att använda från förarsätet, då det förutom att navigera genom menyer också fungerar som ett inmatningssätt för text. Toppytan av hjulet fungerar som en touchplatta, och kan användas för att mata in text genom att bokstavera den en bokstav i taget med pekfingret. Precisionen är imponerande, och systemet har inga problem med att uppfatta även lite sämre handstilar; det är inga problem att till exempel mata in adresser i navigationen under körning med blicken på vägen. Ett antal gester kan också utföras, till exempel peka med två fingrar för nästa låt eller snurra med pekfingret för att snabbt sänka ljudvolymen, men precis som när vi testade det i 5-serien upplevs det mest som en gimmick.
Heldigitalt instrumentkluster finns som tillval, men precis som vi sett tidigare i BMW så är det fysiska element monterade ovanpå skärmen i instrumentbrädan. Detta innebär att layouten alltid är den klassiska med två stora runda mätare, men informationen i dem kan ändras. Vi kan varmt rekommendera att lägga till head-up-display som projicerar allt från hastighet till navigationsinstruktioner på vägen framför dig och i princip gör instrumentklustret redundant. En uppsjö assistanssystem finns tillgängliga men det är något av en besvikelse att inte ens adaptiv farthållare är standard. Detta är något som exempelvis Volkswagen inkluderar på nästan alla sina modeller, men vi måste nämna att varken Audi eller Mercedes inte heller gör det.
Baksätet är vad som fått göra störst uppoffring för den mer lutande exteriördesignen som X4 har jämfört med X3. Personer längre än ungefär 180 cm kan på grund av takets lutning inte använda nackstödet och sitter därför mycket obekvämt. Sittytan kan även upplevas som något hård. Barn bör däremot sitta bekvämt även längre resor och det finns fästen för barnstol i båda yttersätena. Även i bakdörrarna finns interiörbelysning som bidrar till en exklusiv och mysig känsla i bilen på kvällen. Sätesryggen till mittsätet rymmer ett utfällbart armstöd med mugghållare.
Bagageutrymmet öppnas som en halvkombi, vilket ger enkel åtkomst ända in till ryggen av passagerarbänken, och kan öppnas genom en svepande rörelse med foten under den bakre stötfångaren. I bagagegolvet finns fasta och justerbara fästpunkter för lastremmar eller liknande, och under golvet finns ytterligare lite utrymme där den löstagbara hatthyllan kan förvaras när bagageutrymmet ska maximeras. Den bakre sittbänken kan enkelt fällas 40/20/40 direkt från bagageöppningen. Volymen uppgår till 525 liter, vilket ökar till 1430 liter med den bakre sätesraden nedfälld.
BMW X4 kan fås med många olika diesel- och bensinmotorer med effekter mellan 184 och 354 hästkrafter, alla med fyrhjulsdrift xDrive. Alla versioner utom xDrive 20d och xDrive 20i kommer med den sportoptimerade versionen av BMWs åttastegade Steptronic-växellåda, vilken inkluderar launch control (som inte skall användas innan bilen rullat 2000 km) och paddlar på ratten för att växla manuellt.
Den specifika motorn i testbilen var xDrive 25d, en fyrcylindrig dieselmotor som ger 231 hk kopplad till BMW:s fyrhjulsdrift som ger något mer kraft på bakaxeln än framaxeln. Med dubbla turboaggregat optimerade för olika varvtal levererar den tillräckligt med prestanda för vardagskörning och lite till, samtidigt som den ger bra bränsleekonomi. På en längre 100/110-sträcka uppmätte vi förbrukningen till 0,56 l/mil.
Det adaptiva chassit (tillval) är mycket bra i såväl komfort- som sportläget. X4 är bekväm att köra långa sträckor på motorväg, men imponerar också vid sportigare körning med tanke på sin höjd och vikt. Styrningen känns exakt och välkalibrerad i alla situationer, och motståndet ändras i de olika körlägena.. Vikten är jämnt fördelad över de båda axlarna vilket bidrar till bilens goda väghållning, och bilen kränger minimalt även vid sportig kurvtagning. Jämfört med förra generationen har X4 tappat 50 kg i vikt, en välkommen minskning som dock förblir en bråkdel av den totala tjänstevikten på 1873 kg.
BMW X4 har i princip bara en konkurrent på den européiska marknaden, Mercedes GLC. Prismässigt ligger de på ungefär samma nivå med likvärdiga motoralternativ, men medan den nya generationen X4 fortfarande är färsk så lanserades Mercedesen för snart tre år sedan. Interiören i X4 känns betydligt modernare med heldigitalt instrumentkluster och en större infotainmentskärm med ett snyggare och smidigare system.
Priserna för nya X4 börjar på 454 500 kr, då i form av X4 xDrive 20i som har en 184 hk bensinmotor. För det priset ingår den utmärkta byggkvalitén, men de flesta roliga funktionerna stannar på tillvalslistan. Den drivlina som vi testat, X4 xDrive 25d, kostar från 519 500 kr, men testbilen var också utrustad med extrautrustning för drygt 230 000 kr vilken gav den ett rekommenderat pris på ca 751 800 kr.
BMW X4 är en mycket kompetent och trevlig bil, men det är svårt att ignorera att den känns som ett mellanting mellan en sedan och en SUV, med nackdelarna från båda. Trots sin storlek känns baksätet trångt, och i vårt tycke gör inte det sluttande taket bilen tillräckligt snygg för att vara värd uppoffringen i last- och passagerarutrymme. Köregenskaperna imponerar för storleksklassen, men bleknar genast när bilen jämförs med sina mindre syskon i till exempel 3-serien.
I slutändan är det svårt att rekommendera modellen över BMW X3, som har allt som X4 har men är något billigare, har mer bagageutrymme och bättre komfort för passagerarna i baksätet. Köregenskaperna är endast marginellt bättre och den som värderar det högt rekommenderas istället att kolla på en lägre bil i någon av tillverkarens andra modellserier.