Driverzone.se
Test

BMW 440i xDrive Gran Coupe

Av Adam Sandström & Johan Vester

Med 440i xDrive Gran Coupé har BMW försökt skapa bilvärldens JAS Gripen, en flexibel bil som kan allt. Receptet innehåller bland annat en kupéinspirerad exteriör med två extra dörrar, en sexcylindrig bensinmotor på 326 hk och mycket assisterande teknik. Läs vidare för att få reda på hur det smakar!

BMW 4-serie Gran Coupé bygger på 4-serie Coupé (hörs kanske på namnet), men med två extra dörrar och en bagagelucka i hatchbackstil. Utförandet är anpassat för de som vill ha en sportig coupé men kräver mer flexibilitet. Således konkurrerar den primärt med Audi A5/S5 Sportback. Designmässigt anser vi på redaktionen att 4-serie Gran Coupé är en riktig fullträff, framförallt med M-sport exteriörpaket. Den ser riktigt aggressiv, sportig och ivrig ut. Att det handlar om toppvarianten 440i kan dock endast ses på avgassystemet som mynnar ut i ett rör på varje sida.

När man öppnar de ramlösa dörrarna möts man av en trevlig och sportig interiör. Testbilen är utrustad med utökad läderklädsel i opalvitt, vilken är snygg och bidrar till att ljusa upp inuti bilen. Den kräver dock mycket underhåll för att hållas ren, speciellt om man gillar att klä sig i jeans. Sittpositionen är låg och så även bilens tak, vilket gör att rutorna lutar brant inåt och bidrar till känslan av att vara närmare bilen. Den stora M sportratten är tjock, ger gott om grepp och är mycket snyggare än standardratten. Sportsätena är mycket bekväma och har inställbara sidostöd som håller både förare och främre passagerare på plats i kurvorna.

BMW kör fortfarande på klassisk stil med fysiska knappar för att kontrollera ljud, klimat, och andra vanliga inställningar. Detta är något som gör att reglagens position snabbt hamnar i muskelminnet och bidrar till att mindre uppmärksamhet måste tas från vägen vid justeringar. Materialen och byggkvaliten i kupén är överlag väldigt bra, men känslan i knappar och reglage är inte riktigt lika trevlig som i Audis senaste modeller. Framförallt kunde skarven mellan materialen i de inre dörrhandtagen varit lite bättre.

BMWs infotainmentsystem iDrive är en fröjd att använda. Menystrukturen är logisk och inmatningshjulet till höger om växelspaken gör det enkelt att navigera. Skärmen är skarp, grafiken modern och det är aldrig några hack, fördröjningar eller laddningstider. Med hjälp av Apple CarPlay eller BMWs egna Android-app “Connected” kan du välja destinationer innan du hoppar in i bilen, synkronisera mobilens kalender eller styra Spotify direkt från bilens kontroller. Tillsammans med Audis motsvarighet MMI är BMWs iDrive en av de bästa i branschen. Ljudsystemet från Harman & Kardon låter klart och fylligt, även i högre hastigheter där andra ljudsystem ofta tummar på definition för ljudvolym.

Motorn i 440i är en en sexcylindrig bensinmotor med turbo och är det enda sexcylindriga bensinalternativet till 4-serie Gran Coupé. Med en slagvolym på tre liter producerar den en effekt på 326 hk och 450 Nm vridmoment. Kombinerat med den snabba automatlådan levererar 440i fantastisk prestanda, utan att det går ut över åkkomforten. Vid lugn körning är ljudnivån inte högre än någon annan bil, men vid snabba accelerationer och höga varv låter det riktigt trevligt både inuti och utanför bilen. Allt detta reflekteras tyvärr i bensinräkningen, men det är något man får räkna med i den här prestandaklassen. Detta åsido är det dock lätt att konstatera att BMW 440i absolut ger många leenden per liter.

Körglädje har länge varit BMWs paradgren, och BMW 440i Gran Coupe är inget undantag. Med körlägesväljaren och växellådan i läget “Sport” glömmer bilen allt vad komfort heter, och ställer om gasrespons, chassi, stötdämpning och styrning för att bättre passa aktiv körning. Detta tillsammans med de uppgraderade bromsarna och stora hjul får bilen att anta en riktigt sportig ton, som lämpar sig perfekt för lite mindre vägar med fler kurvor. Trots sin vikt känns den väl placerad på vägen, och det är lätt att glömma att det är en fullstor sedan när man kör. Stötdämparna ställs elektroniskt och upplevs förvånansvärt fasta, men trots relativt kort slaglängd känns det aldrig stötigt, inte ens på lite sämre vägar.

Väghållningen är mycket bra, men vid hårda inbromsningar har bilen en tendens att “vagga” fram och tillbaka när tyngdpunkten flyttar sig snabbt genom bilen. I dessa tillfällen kan bilen upplevas som aningen instabil, men de elektroniska stabiliseringsfuktionerna arbetar nästintill konstant och ser till att den alltid håller sig på vägen. Gasresponsen är suverän, och växlingarna i automatläget är snabba och förutsägbara. Växlingspaddlar bakom ratten kommer som tillval (2000 kr), men bidrar mycket till sportkänslan, även om själva paddlarna känns aningen plastiga.

Med tanke på dess köregenskaper i Sport-läge är 440i förvånansvärt bekväm i stads- och motorvägssituationer. Gasresponsen i comfort-läget gör det enkelt att köra lungt och mjukt och de adaptiva dämparna ger en komfortabel resa. Ljudnivån upplevs dock som något hög vid högre hastigheter, men mindre hjul än testbilens 19-tummare borde dämpa den något. Många assistanssystem såsom döda-vinkeln varnare, “lane departure warning” och adaptiv farthållare finns som tillval till 4-serie Gran Coupé vilket gör vardaglig körning och långa turer mer avslappnande.

De två extra dörrarna som Gran Coupe tillför gör det enklare att komma in och ut ur baksätet, som dock fortfarande passar bäst för mindre barn och ungdomar, i alla fall vid längre resor. Två vuxna människor klarar definitivt av en timme eller två, men längre än så är inte att rekommendera. Takets form gör att passagerare måste sitta smått lutade mot mitten, då huvudutrymmet begränsas. Dessutom leder sätesbänkens låga position till dåligt med stöd för benen. Trots att det finns tre bälten bak är det knappt någon idé att försöka få in lika många personer, då mittenplatsen är hård, smal och hög. Med det sagt är baksätet överlag avsevärt mycket mer användbart än i vanliga 4-serie coupé.

BMW 440i xDrive Gran Coupé kostar från 538 900 kr, men om du nöjer dig med 184 hk och manuell växellåda kan du få en 420i Gran Coupé för 373 500 kr, vilket är 10 000 kr mer än vad du får betala för en Audi A5 Sportback i grundutförande. För maximal körglädje rekommenderas starkt att åtminstone lägga till M-sportpaket (18 500 kr), och för de starkare motoralternativen även M sportbromsar (6800 kr). Testbilen är utrustad med båda dessa, vilket med övrig utrustning innebär att den är nästintill fullutrustad med ett rekommenderat pris på hela 744 200 kr.

BMW 440i xDrive Gran Coupe är en mycket trevlig bil, men illa vore väl annat med tanke på dess höga prislapp. Det är en riktigt rolig bil att köra, men har ändå tillräckligt med utrymme och utrustning för att uppfylla familjelivets krav på komfort och praktikalitet. För den som är ute efter en ren sportbil finns det betydligt intressantare alternativ i samma prisklass, men som en perfekt kombination av bekvämlighet och prestanda är BMW 440i Gran Coupè en riktig fullträff.

Publicerades 2017-10-22 kl 15:00