När Volvoägda Polestar öppnar sitt första showroom i mitten av 2019 står Oslo först på listan. Tillverkaren kommer att fokusera på elbilar, vilket gör Norge till ett självklart förstaval då el- och hybridbilar stod för över hälften av alla nyregistreringar i landet år 2017.
Polestars showroomkoncept, Polestar Spaces, verkar bli mycket likt Teslas, där målet är att ta bort köppressen i säljprocessen. Personalen skall vara produktexperter som är där för att informera och svara på frågor snarare än att sälja, och arbetar inte på provision. Designkonceptet blir en vidareutveckling av det Polestar har i sin laboratoriemiljö i Göteborg.
– Polestar kommer att omdefiniera upplevelsen av bilägandet och den relation som kunderna har till sin biltillverkare. Polestar Spaces är en viktig del av vår kundupplevelse, och den plats där vi kommer att möta våra kunder fysiskt, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Polestar Space i Olso öppnar mitten av 2019 och hamnar på Øvre Slottsgate i centrum, omgiven av andra exklusiva märkesbutiker. Till mitten av 2020 har Polestar som mål att öppna omkring 60 Polestar Spaces. Den som redan vet vad den vill ha kan istället använda Polestars hemsida för att konfigurera och beställa online.