Med bara en vecka kvar till den internationella bilsalongen i Genève passar Peugeot på att värma upp genom att förhandsvisa nya generationen 208. Utöver nya motoralternativ kommer modellen för första gången erbjudas som elbil.
Peugeot presenterade under måndagen andra generationen av kompakta 208, som kommer premiärvisas på bilsalongen i Genève nästa vecka. Nya 208 bygger på PSA-gruppens plattform CMP (Common Modular Platform), som är gjord för att vara flexibel med dimensioner och drivlinor. Den nya generationen är längre och bredare än tidigare, men något lägre och 30 kg lättare.
Den största nyheten är att Peugeot 208 nu även kommer som elbil, med beteckningen e-208. Batteripaketet på 50 kWh ger en räckvidd på 340 km enligt WLTP-körcykeln, och kan laddas till 80% på en halvtimme med snabbladdning på upp till 100 kW. Elmotorn har en effekt på 136 hk och 250 Nm vridmoment, vilket resulterar i 0–100 km/h på 8,1 sekunder. En värmepump återanvänder restvärme från drivlinan för att på ett effektivt sätt värma kupén.
Exteriören och interiören har blivit betydligt modernare och de sportigare utrustningsnivåerna får bland annat LED-lampor, 17-tums fälgar och exklusiva interiörklädslar. Modern teknik såsom HUD och avancerade assistanssystem finns som tillval.
De förbränningsmotorer som erbjuds är en 1,2 liter bensinmotor med tre cylindrar och 75, 100 eller 130 hästkrafter samt en dieselmotor på 1,5 liter med fyra cylindrar och en effekt på 100 hästkrafter. Endast de två effektstarkaste bensindrivlinorna kommer erbjudas med en automatisk växellåda. Utsläppen har minskats genom förbättrad aerodynamik, minskat rullmotstånd och optimerade drivlinor med Stop & Start.
Nya Peugeot 208 kommer att lanseras under hösten 2019.