Ända sedan Paris Motor Show 2016 har vi sett koncept och maskerade testbilar av Mercedes första helelektriska modellserie EQ. Nu har tillslut den första produktionsbilen presenterats i Stockholm i form av crossover-SUV:en EQC 400.
Exteriört är Mercedes EQC ganska olik det tyska märkets övriga modeller, men den stora upplysta stjärnan i fronten gör att den ändå inte går att missta för något annat än en Mercedes. Både fram- och bakljus sträcker sig längs respektive kortsida på bilen och får den att se extra bred ut. Trots att det är en elbil har den bakre stötfångaren i grundutförandet detaljer som påminner mycket om avgasrör. Fälgarna börjar på 19 tum men på tillvalslistan finns varianter upp till 21 tum.
På insidan är det färre nyheter, och det rör sig i stora drag om en något moderniserad variant av den design som återfinns i många av Mercedes befintliga modeller. Infotainmentsystemet – MBUX – har dubbla skärmar i samma uppsättning som bland annat A-klass, E-klass och S-klass. Alla nya funktioner som lanserades med nya A-klass är inkluderade och systemet kan styras genom bland annat en touchpad i mittkonsolen och med röstkommandon. Navigationen har anpassats för eldrift, och kan på egen hand inkludera stopp för laddning vid längre resor. Bagagen rymmer 500 liter.
EQC erbjuds i två utrustningsnivåer, välbekanta AMG Line och helt nya Electric Art. Precis som tidigare kommer den förra med sportiga detaljer på såväl ut- som insida, medan den senare utgör modellens grundutförande med bland annat detaljer i rosguld.
Mercedes EQC drivs av två elmotorer på 150 kW fördelade på lika många axlar. Total maxeffekt uppges till 300 kW, eller strax över 400 hk, vilket tillsammans med ett vridmoment på 765 Nm låter bilen accelerera från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. För att maximera räckvidden har den främre motorn anpassats för att vara som mest effektiv vid låg belastning, medan den bakre står till förfogande när föraren begär mer effekt. Fem körlägen finns att välja mellan, vilka bland annat inkluderar komfort, max räckvidd och sport.
Batteriet är placerat mellan hjulaxlarna i botten av bilen och har en kapacitet på 80 kWh. Med hjälp av en snabbladdare kan EQC laddas från 10 till 80 procent på ungefär 40 minuter och ett fulladdat batteri ska räcka till över 450 km körning.
På tillvalslistan finns som vanligt för Mercedes en stor mängd lyxiga tillval, exempelvis högtalarsystem från Burmeister och head-up display. Även mer praktiska funktioner finns som tillval, såsom dragkrok, och även om EQC saknar takräcken av aerodynamiska skäl finns fästen för att eftermontera detta.
När och till vilket pris Mercedes EQC kommer vara tillgänglig för köp har inte avslöjats, men redaktionen gissar att den inte kommer bli billig. Mercedes EQC ansluter sig till konkurrenter såsom Tesla Model X (från 1 014 650 kr) och Jaguar I-PACE (från 829 000 kr).
!!(https://www.youtube.com/embed/QBCKmJs_9wY)