Mercedes har gjort de första leveranserna av bränslecellshybriden GLC F-CELL. Först ut är utvalda kunder i Tyskland, medan övriga marknader får vänta ett tag till.
Mercedes GLC F-CELL är en version av tillverkarens populära mellan-SUV, GLC, som kan tankas med vätgas. Kraften kommer från en elmotor på drygt 200 hk som får sin ström från ett batteri eller en vätgasdriven bränslecell. Vätgasen förvaras i två kolfiberförstärkta tankar med ett tryck på 700 bar. Både batteriet och gastankarna är placerade under bagageutrymmet, vilket innebär en minskad lastvolym.
Det inbyggda batteriet kan laddas från ett eluttag på samma sätt som en elbil eller traditionell plug-in hybrid, på så sätt behöver vätgasen inte fyllas på särskilt ofta vid daglig pendling, vilket minskar antalet resor till tankstationen. Inför långa resor kan vätgastankarna fyllas på under tre minuter. Räckvidden är 430 km på vätgas och 51 km på batteri enligt NEDC-cykeln.
Leveranser kommer till en början bara ske i vissa städer i Tyskland, på grund av den kraftigt begränsade infrastrukturen för att tanka vätgas. I Sverige finns idag bara fyra tankstationer med vätgas i hela landet, ingen längre söderut än Göteborg eller längre norrut än Sandviken. Genom samarbetsprojektet Hydrogen Mobility Europe är Mercedes med och bidrar till utveckling och konstruktion av infrastruktur för att tanka vätgas.
Mercedes satsar stora summor på utvecklingen av bränsleceller, en teknik som Teslas vd Elon Musk sagt är “otroligt korkad”. Främsta argumenten emot tekniken är att energieffektiviteten genom hela vätgasens cykel blir låg eftersom energin måste omvandlas både till och från vätgas för att kunna användas. Mercedes ser dock fördelarna med snabb påfyllning och hög energidensitet i den komprimerade gasen, och hoppas på att utveckling av tekniken ska minska förlusterna i alla steg.
Läs mer om GLC F-CELL i vår artikel från när Mercedes visade förproduktionsexemplar förra året.