Driverzone.se
Artikel

Mercedes GLC F-cell närmar sig produktion

Av Adam Sandström

På IAA 2017 i Frankfurt visar Mercedes upp förproduktionsexemplar av GLC F-Cell, som är en plug-in hybrid med batteri och vätgas-drift. Detta ska enligt Mercedes vara lösningen för att komma långt och tanka snabbt med vatten som enda utsläpp från avgasröret.

GLC F-Cell är världens första vätgasdrivna plug-in hybrid. Förutom tankar för 4.4 kg vätgas har den även ett batteri på 13.8 kWh som kan laddas genom ett eluttag från tomt till fullt på ca 1,5 h. Bränslecellen agerar elgenerator och tillsammans med batteriet driver den en elmotor som har en maximal effekt på 200 hk och 350 Nm vridmoment, och kan transportera bilen upp till 437 km på vätgas och 49 km på batteriet enligt NEDC-cykeln. Detta borde leda till en teoretisk maximal kombinerad räckvidd på 486 km.

Räckvidden är ungefär vad de dyrare elbilarna klarar av, men fortfarande ganska långt ifrån en snål diesel, dock går tankningen lika fort och det enda utsläppet är vatten. Att hitta någon mack att tanka på i Sverige kan vara lite klurigt, Vätgas Sverige listar endast 4 st i hela landet och vissa har bara öppet på kontorstider. Mercedes satsar dock själva på infrastruktur bland annat i hemlandet Tyskland, där antalet vätgasmackar beräknas nå 100 st i slutet på 2018.

Mercedes har sedan 2010 sålt en version av B-klass med vätgasdrift, systemet som ska användas i GLC F-Cell ska dock vara mycket utvecklad sedan B-klass F-CELL lanserades. Förutom att effekten ökats med ca 40% har de bland annat sänkt bränslecell-systemets storlek med ungefär 30%, vilket gör att det nu får plats helt i motorutrymmet och kan monteras på vanliga monteringspunkterna som en konventionell motor. Detta bör innebära att färre anpassningar är nödvändiga och leda till ett lägre pris, dessutom har användandet av platina i bränslecellen minskat med 90% vilket även det innebär lägre pris.

Några förändringar har ändå varit nödvändiga för att på plats med batteri och gastankar i GLC F-Cell. En liten del av bagageutrymme tas i anspråk för batteriet och baksätet är något höjt för att rymma gastankarna. I övrigt lovar Mercedes komfort i samma nivå som vanliga GLC SUV och resten av märkets modeller. Dessutom kommer bland annat adaptiv farthållare, döda-vinkeln varnare och parkeringsassistent med 360-graders kameror som standard.

Precis som med de flesta vanliga plug-in hybrider kommer GLC F-Cell gå att köra i 3 olika körlägen; hybrid, batteri och laddning. I hybridläget tar batteriet hand om toppar i förbrukningen och bränslecellen kan köras så att den ger maximal effektivitet. I batteriläget används endast batteriet och i laddnings-läget försöker bränslecellen ladda batteriet fullt, detta är bra innan du vill tanka och ha maximal räckvidd så att du inte även behöver stanna vid en laddstolpe.

På utsidan får GLC F-Cell lite speciell styling som gör att den skiljer sig från vanliga GLC SUV, men det är inga drastiska förändringar. Stötfångare fram och bak samt sidokjolar har fått blåa inlägg och en och annan F-CELL ikon finns här och var, dessutom saknas synliga avgasrör och GLC F-Cell har fått speciella aerodynamiska fälgar. Trots att Mercedes ger oss många siffror handlar det fortfarande om en förproduktionsmodell och alla specifikationer kan komma att ändras innan GLC F-cell når serieproduktion. Om, när och till vilket pris Mercedes GLC F-Cell kommer till Sverige är oklart.

Publicerades 2017-09-14 kl 12:00