Vi har länge vetat att en i8 Roadster varit på väg, och nu har BMW officiellt lanserat den och samtidigt gett i8 Coupé en mindre uppdatering.
Nya BMW i8 Roadster är i princip bara en vanlig i8 med suflett, som kan fällas ner på 15 sekunder i upp till 50 km/h. För att behålla köregenskaperna från i8 Coupé har flera förändringar gjorts under ytan. De roadster-specifika delarna är gjorda i kolfiber för att spara på vikt och öka styrkan. Roadster-versionen väger totalt ca 60 kg mer än vanliga i8.
Utöver att tappa taket har BMW i8 Roadster och uppdaterade BMW i8 Coupe fått en ytterligare optimerad drivlina där elmotorn som driver framhjulen har fått 12 extra hästkrafter (totalt 143) och ett batteri på 11,6 kWh istället för det gamla med 7,1 kWh. Topphastigheten i elläget är 120 km/h och räckvidden är 55 km för i8 Coupe och 53 km i8 Roadster. Bensinmotorn som driver bakhjulen har inte uppdaterats (fortfrande 231 hk och 320 Nm) men ska ha fått ett sportigare ljud och effektivare partikelfilter.
På båda modellerna är dynamiskt chassi, helläder, Navigation Professional, BMW Display Key och annat som standard. Marknadsintroduktion av BMW i8 Roadster sker i mars och priserna på BMW i8 Roadster och i8 Coupé börjar på 1 630 000 kr respektive 1 475 000 kr.