Den helelektriska versionen av Kia Niro, Niro EV, har nyligen börjat säljas på utvalda marknader och är nu på väg mot Europa. Ett stopp på vägen är räckviddstestning enligt WLTP-standarden och Kia Niro klarade hela 485 kilometer på en laddning.
Att mäta förbrukning och räckvidd enligt WLTP-standarden är något som alla bilar måste göra innan de får säljas i Europa. Den uppmätta räckvidden för Niro EV är imponerande med tanke på att den har ett relativt litet batteri med 64 kWh kapacitet. Jaguar I-PACE klarar 470 kilometer med samma mätstandard trots ett betydligt mycket större batteri på 90 kWh. Kia Niro EV har en elmotor som driver på framhjulen och ger 150 kW (204 hk) effekt och 395 Nm vridmoment. Accelerationen från 0-100 km/h går på 7,8 sekunder.
Kia Niro EV kommer med större bagageutrymme än syskonen Niro hybrid och Niro plug-in hybrid (PHEV), 451 liter mot 324 respektive 427 liter. Detta är tack vare avsaknaden av bränsletank, som trots att batteriet tar dess plats fortfarande gör att Niro EV har större bagageutrymme än hybridvarianterna som har både och.
Standardutrustning i Sverige blir utrustningsnivån Advance, vilket inkluderar bland annat adaptiv farthållare, autobroms, navigation, backkamera och sätesklädsel delvis ikonstläder. Utöver detta erbjuds även utrustningsnivån Advance Plus med varnare för fordon i döda vinkeln, elektriskt justerbara framstolar, helläder och LED-strålkastare.
Kia Niro EV lanseras i Sverige senare i år och leveranserna startar i början av 2019. Priser har inte presenterats än.