Driverzone.se
Artikel

BMW presenterar nya X5

Av Johan Vester

Lagom till sommaren presenterar BMW nya X5. Trots i stora drag oförändrad design kommer den med ännu större yttermått än tidigare och med en uppsjö ny teknik och utrustning.

Precis som tidigare väljer BMW att använda benämningen SAV (Sports Activity Vehicle) för att beskriva X5, något som förtydligar att den både är praktisk och sportig om man ska tro tillverkaren själv. Exteriört är bilen mycket likt sin föregångare, men yttermåtten har ökat med 36 mm på längden, 66 mm på bredden och 19 mm på höjden. Även hjulbasen har ökat med hela 42 mm. Bilen är fyrhjulsdriven som standard, men med möjligheten att bara driva bakhjulen.

Adaptiv M-sport dämpning och bakhjulsstyrning finns för första gången som tillval tillsammans med luftfjädring, vilken både höjer bilen vid off-road och sänker den när Sport-läget är valt eller vid hastigheter över 140 km/h. Luftfjädring ingår också i det helt nya paketet Off-Road, som även inkluderar en elektroniskt styrd differentialbroms för det bakre hjulparet och ytterligare assistanssytem för körning off-road.

På insidan är BMW X5 en helt ny historia, där det mesta av interiör och instrumentpanel har uppdaterats. Alla nya X5 kommer med sjunde generationen av BMWs infotainmentsystem, vilket inkluderar heldigitalt instrumentkluster och en 12,3 tums pekskärm. Utöver detta är både ratt, växelspak och i princip alla reglage för körläge och klimat utbytt. Klimatsystemet har utökats till fyra zoner, panoramataket har vuxit, mugghållarna har fått kyl- och värmefunktion, och interiören lyses numer upp av ett helt nytt ljussystem, som även kan varna när till exempel en dörr öppnas medan motorn fortfarande är igång.

Precis som tidigare erbjuder BMW sätesklädsel i Merinoläder, men nu finns också en helt ny variant i Vernasca. Sätesvärme ingår som standard, och massagesäten med kylfunktion finns som tillval.

BMW X5 kommer utrustad med en hel del aktiva hjälpsystem. Detta inkluderar det mesta vi sett tidigare från tillverkaren inklusive kollisionsvarning, autobroms, sensorer för fotgängare, filhållningsassistent och varnare för fordon i döda vinkeln. Bilen kan också byta fil på egen hand bara genom att föraren aktiverar blinkersen. Helt nytt är Emergency Stop Assistant, som om den känner av att föraren förlorar medvetandet kör in till vägkanten, stannar bilen och ringer efter hjälp, allt helt automatiskt. Bilen kommer också med system för att kunna parkera själv, och kan även hjälpa till med att backa ut ur trånga parkeringsfickor.

Precis som tidigare kommer BMW X5 i två huvudkonfigurationer, med två eller tre sätesrader, den senare vilken kommer utrustad med elektronisk sätesfällning. Båda varianterna har fått en tvådelad baklucka med automatiskt lastrumsskydd, eller hatthylla, och lastutrymmet uppges vara mellan 645 och 1 860 liter beroende på konfiguration.

BMW X5 lanseras inledningsvis med tre motoralternativ, alla med en åttaväxlad automatlåda. X5 xDrive40i kommer med en treliters sexcylindrig bensinmotor, som producerar 335 hk och 450 Nm med hjälp av turbomatning. X5 xDrive30d och X5 xDrive M50d kommer med dieselmotorer i samma konfiguration, den första vilken producerar 265 hk och 620 Nm och den senare 400 hk och 760 Nm. En bensindriven V8 kommer även att lanseras för den amerikanska marknaden.

Pris kommer presenteras vid ett senare tillfälle.

Publicerades 2018-06-06 kl 15:38