Driverzone.se
Artikel

BMW lanserar M5 Competition

Av Adam Sandström

BMW drar av skynket och visar upp nya M5 Competition. Bland förändringarna finns framförallt mer kraft i motorn och ett styvare chassi, men även mindre visuella ändringar i såväl interiör som exteriör.

Med lanseringen av BMW M5 Competition förtydligar BMW att deras högst presterande bilar kommer säljas som egna modeller, istället för att erbjuda Competition package som tillval. Detta var något som vi fick en försmak på för bara en knapp månad sedan med lanseringen av BMW M2 Competition som ersatte BMW M2 Coupé, men med M5 kommer även den vanliga varianten fortsätta säljas.

Motorn i M5 Competition är samma 4.4 liters V8 som i M5, men med en effektökning på 25 hk till 625 hk. Maximalt vridmoment är 750 Nm som fås mellan 1800 och 5800 varv per minut, ett spann som ökat med 200 varv per minut från vanliga M5. Avgaserna förs genom ett modellspecifikt M sportavgassystem till de fyra svarta avgasrören i den bakre stötfångaren. På vägen dit passerar de ett nytt partikelfilter som minskar utsläppen.

Även chassit har fått sig en genomgång. Förutom en sänkning på 7 mm har många av komponenterna fått hårdare fjädrar och utbytta komponenter för att ge bättre kurvtagning, absorbera mer laterala krafter och att föraren ska känna bättre koppling till chassit. Dessa förändringar ska kännas av redan i komfortläget. När sportläget aktiveras optimeras chassit för Nürburgring och i Sport Plus för Grand Prix-banor.

Exteriörmässigt har M5 Competition fått nya 20-tums fälgar och blanksvarta backspeglar, detaljer i grillen, spoiler på bakluckan och luftutsläppen bakom framhjulen. Ett nytt "M5 Competition" emblem återfinns även på bagageluckan. I interiören finns M sömmar på säkerhetsbälten (tillval på vanliga M5), exklusiva golvmattor och "M Competition" grafik på det digitala instrumentklustret när bilen startas.

Priser och datum för beställningar och leveranser har inte uppgetts ännu.

Publicerades 2018-05-09 kl 07:30