Driverzone.se
Artikel

BMW lanserar gigantiska X7

Av Adam Sandström

BMW lanserar sin största SUV hittills – X7. Med utrymmet från X-serien kombinerat med lyxen från 7-serien är den främst menad för den Amerikanska marknaden, där stora och exklusiva SUV:ar säljer bäst.

Med en längd på hela 5,15 meter är X7 mer än 20 centimeter längre än till exempel lillebror X5 och Volvo XC90. De stora dimensionerna innebär att den räknas som en fullstor SUV – även i USA där många av de största europeiska modellerna ofta bara räknas som mid-size. På hemmaplan består konkurrensen främst av Mercedes GLS. BMW själva väljer dock att inte använda ordet SUV (Sports Utility Vehicle), utan istället SAV (Sports Activity Vehicle) när de beskriver X7.

Designen känns väl igen från det koncept som tidigare visats vid flera tillfällen och de senaste SUV:arna från BMW. Njurarna mellan framljusen har vuxit ytterligare och dominerar fronten. LED-strålkastare är standard och BMW LaserLight med 600 meters räckvidd finns som tillval. En stor bil innebär stora däck och fälgar; 20-tumsfälgar är standard och upp till 22 tum finns som tillval.

Stora exteriöra mått innebär stora innerutrymmen. Som standard har X7 plats för upp till sju personer fördelat på tre sätesrader. Detta åstadkoms med en sittbänk med plats för tre personer i mittenraden och två stolar i den bakre raden. Alla säten är klädda i Vernascaläder och även de som sitter längst bak får hög komfort med armstöd, mugghållare och USB-uttag. Den som vill kan istället välja en konfiguration för sex personer där den andra raden har två individuella komfortsäten.

BMW X7 får det mesta av lyxen från limousinen BMW 7-serie. Luftfjädring, läderklädd instrumentbräda och ett enormt panoramatak med tre sektioner som sträcker sig hela vägen till den bakersta sätesraden är standard. Ingår gör även stämningsbelysning och automatisk klimatkontroll i fyra zoner. Bland tillvalen finns BMW Sky Lounge, med ett mönster i panoramataket som lyses upp på natten, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 högtalare och ett klimatsystem med fem zoner.

När alla passagerarsäten används rymmer bagageutrymmet 326 liter, men kan utökas till maximalt 2120 liter med alla sätena fällda, något som sköts elektroniskt med knappar i bagageutrymmet.

Marknadsintroduktion blir i mars nästa år, men beställningar tas emot redan nu. Tre drivlinor finns tillgängliga, en bensin och två diesel. Alla dessa har tre liter slagvolym, sex cylindrar och kommer med BMW xDrive fyrhjulsdrift och en åttastegad Steptronic-växellåda.

Bensinvarianten benämns xDrive40i och ger 340 hk effekt och 450 Nm vrimoment. 0–100 km/h går på 6,1 sekunder och priserna börjar på 872 800 kr. Den svagare dieseln kallas xDrive30d och ger 265 hk och 620 Nm. 0–100 km/h går på 7,0 sekunder och priserna börjar på 859 800 kr. Den kraftfullare dieseln heter M50d och har fått några extra sportdelar från BMW:s sportdivision, BMW M. Effekten landar på 400 hk och vridmomentet på 760 Nm. 0–100 km/h tar 5,4 sekunder och priserna börjar på 1 094 800 kr.

Publicerades 2018-10-18 kl 11:44